Research Article
BibTex RIS Cite

The Perception of Pedagogical Formation Students have towards Educational Concepts: Metaphoric Study

Year 2018, Issue: 13, 179 - 207, 25.01.2018

Abstract

        The aim of this study was to evaluate the perceptions pedagogical formation students have about basic educational concepts, such as education, school and class. The research was designed as a phenomenological study, a qualitative research method. The use of metaphors was used as the method of data collection. With this in mind, a structured question form was used to determine the metaphors the research group had developed with regards to certain concepts. The first part of the question form asked participants demographical information. The second part of the question form asked pedagogical formation course trainees what they would liken research concepts to and why. The data was then subjected to content and descriptive analyses through the use of metaphorical analysis. The study group was determined by the convenience sampling among the trainees who attended the pedagogical formation program given by the Faculty of Education at Akdeniz University during the fall and spring semesters of 2015-2016/2016-2017. 500 question forms gathered from pedagogical formation trainees were evaluated. Overall, the results revealed a holistic open system definition with an eclectic point of view, although the thoughts about the concepts of education, school and class were diversified in the study. Besides, pedagogical formation trainees seem to have a positive perception of the concepts of education, school and class. However, the results offer two different possible interpretations of the concepts. The first of these interpretations is that the participants interpreted the concepts of education in an ideal world. Accordingly, opinions about the concepts of education, school and the classroom are positive. The second interpretation reflects the actual practice. Accordingly, this points to the existence of an education and training environment far from fulfilling the expectations of these concepts. 

References

  • Akbaba, S. (2002). Öğretmen yetiştirmede mesleki rehberliğin yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156, 21–31.
  • Akyüz, Y. (2001). Türk eğitim tarihi. Ankara: Alfa.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Bağçeci, B., Yıldırım, İ., Kara, K., & Keskinpalta, D. (2015). Pedagojik formasyon ve eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarinin karşılaştırılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 307-324.
  • Başbay, M., Ünver, G., & Bümen, N. T. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları: Boylamsal bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 345-366.
  • Black, A. (2013). Picturing experience: Metaphor as method, data and pedagogical resource. In W. Midgley, K. Trimmer, & A. Davies (Eds.), Metaphors for, in and of education research (pp.26-50). UK: Cambridge Scholars.
  • Baskan, G.A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Ankara: Denge. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Can, Ş. (2010). Tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 13-28.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669-699.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu üniversitesi açık öğretim fakültesi İngilizce öğretmenliği lisans programı (İÖLP) ve eğitim fakülteleri İngilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(6), 27-42.
  • Çakır, Ö., Kan. A., & Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve özyeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 36-47.
  • Çocuk, H. E., Yokuş, G., & Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenliğe ilişkin öz-yeterlik ve metaforik algiları: Mersin Üniversitesi örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 373-387.
  • Dündar, H., & Karaca, E. T. (2013). Formasyon öğrencilerinin pedagojik formasyon programına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 19-34.
  • Eraslan, L., & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education (5th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Günçer, B. (1998). Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 23(241), 19–21.
  • Kart, M. (2016). Pedagojik formasyon öğrencileri ile eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları (Unpublished MA thesis), Pamukkale University, Institute of Educational Sciences, Denizli.
  • Kartal, T., & Afacan, Ö. (2012). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 76-96.
  • Korkut, H. (2002). Sorgulanan yüksek öğretim. Ankara: Anı.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2015). Metaforlar hayat anlam ve dil (G.Y. Demir, Trans.). İstanbul: İtihaki (Original work published 2003).
  • MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı öğretmen atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Resmi Gazete (Issue: 29329).
  • MEB TTKB. (2014). Öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esasları. Tebliğler Dergisi (Issue: 2678).
  • Midgley, W. & Trimmer, K. (2013). ‘Walking the labyrinth’: A metaphorical understanding of approaches to metaphors for, in and of education research. In W. Midgley, K. Trimmer, & A. Davies (Eds.). Metaphors for, in and of Education Research (pp.1-9). UK: Cambridge Scholars Publishing.
  • Nalçacı, A., & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258.
  • Nartgün, D. Ş. S., & Gökçer, İ. (2014). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının mesleklerine, geleceklerine, istihdamlarına ve eğitim politikalarına ilişkin metaforik algıları. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 57-69.
  • Online Current Turkish Dictionary. (2017) Turkish Language Institution. Retrieved from: http://www.tdk.gov.tr Oral, B. (2000). Alan dışından mezun olup sınıf öğretmenliğine atanan öğretmenlerin sınıf öğretmenliğindeki durumlarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 148, 37–42.
  • Ömür, Y. E., & Nartgün, Ş. S. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile güdülenme düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 2(2), 41-55.
  • Özdemir, M., & Demircioğlu, E. (2016). Examination of attitudes towards profession and self-efficacy beliefs of pedagogical formation students. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 6(3), 327-334.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDÜ Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 29-48.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Sabancı, A., & Şahin, A. (2006). Farklı branşlardan atanan ilköğretim okulu sınıföğretmenlerinin yeterlik düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 48, 531-556.
  • Tekışık, H. H. (2003). Milli eğitimde tehlike çanları çalarken Milli Eğitim Bakanı Sayın Hüseyin Çelik’e açık mektup. Çağdaş Eğitim Dergisi, 28(300), 1–7.
  • Tepebaşılı, F. (2013). Metafor yazıları. Konya: Çizgi.
  • Yıldırım, İ., & Vural, Ö. F. (2014). Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve pedagojik formasyon sorunu. Journal of Teacher Education and Educators, 3(1), 73-90.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • YÖK. (1998). Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. Ankara: T.C. Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı.
  • YÖK. (2017). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programina ilişkin usul ve esaslar. Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı, Retrieved from http:// www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsf YRx /10279/7052802
  • Yüksel, S. (2004). Tezsiz yüksek lisans programının öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 355-379.
  • Zhao, H., & Huang, J. (2008). Interpreting metaphor in use by Mandarin teachers of English. Polyglossia, 15, 1-9.
  • Zhao, H., Coombs, S., & Zhou, X. (2010). Developing professional knowledge about teachers through metaphor research: Facilitating a process of change. Teacher Development, 14(3), 381-395.
Year 2018, Issue: 13, 179 - 207, 25.01.2018

Abstract

References

  • Akbaba, S. (2002). Öğretmen yetiştirmede mesleki rehberliğin yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156, 21–31.
  • Akyüz, Y. (2001). Türk eğitim tarihi. Ankara: Alfa.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Bağçeci, B., Yıldırım, İ., Kara, K., & Keskinpalta, D. (2015). Pedagojik formasyon ve eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarinin karşılaştırılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 307-324.
  • Başbay, M., Ünver, G., & Bümen, N. T. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları: Boylamsal bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 345-366.
  • Black, A. (2013). Picturing experience: Metaphor as method, data and pedagogical resource. In W. Midgley, K. Trimmer, & A. Davies (Eds.), Metaphors for, in and of education research (pp.26-50). UK: Cambridge Scholars.
  • Baskan, G.A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Ankara: Denge. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Can, Ş. (2010). Tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 13-28.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 669-699.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu üniversitesi açık öğretim fakültesi İngilizce öğretmenliği lisans programı (İÖLP) ve eğitim fakülteleri İngilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(6), 27-42.
  • Çakır, Ö., Kan. A., & Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve özyeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 36-47.
  • Çocuk, H. E., Yokuş, G., & Tanrıseven, I. (2015). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenliğe ilişkin öz-yeterlik ve metaforik algiları: Mersin Üniversitesi örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 373-387.
  • Dündar, H., & Karaca, E. T. (2013). Formasyon öğrencilerinin pedagojik formasyon programına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 19-34.
  • Eraslan, L., & Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education (5th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Günçer, B. (1998). Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 23(241), 19–21.
  • Kart, M. (2016). Pedagojik formasyon öğrencileri ile eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları (Unpublished MA thesis), Pamukkale University, Institute of Educational Sciences, Denizli.
  • Kartal, T., & Afacan, Ö. (2012). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 76-96.
  • Korkut, H. (2002). Sorgulanan yüksek öğretim. Ankara: Anı.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2015). Metaforlar hayat anlam ve dil (G.Y. Demir, Trans.). İstanbul: İtihaki (Original work published 2003).
  • MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı öğretmen atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Resmi Gazete (Issue: 29329).
  • MEB TTKB. (2014). Öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esasları. Tebliğler Dergisi (Issue: 2678).
  • Midgley, W. & Trimmer, K. (2013). ‘Walking the labyrinth’: A metaphorical understanding of approaches to metaphors for, in and of education research. In W. Midgley, K. Trimmer, & A. Davies (Eds.). Metaphors for, in and of Education Research (pp.1-9). UK: Cambridge Scholars Publishing.
  • Nalçacı, A., & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258.
  • Nartgün, D. Ş. S., & Gökçer, İ. (2014). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının mesleklerine, geleceklerine, istihdamlarına ve eğitim politikalarına ilişkin metaforik algıları. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 57-69.
  • Online Current Turkish Dictionary. (2017) Turkish Language Institution. Retrieved from: http://www.tdk.gov.tr Oral, B. (2000). Alan dışından mezun olup sınıf öğretmenliğine atanan öğretmenlerin sınıf öğretmenliğindeki durumlarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 148, 37–42.
  • Ömür, Y. E., & Nartgün, Ş. S. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile güdülenme düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 2(2), 41-55.
  • Özdemir, M., & Demircioğlu, E. (2016). Examination of attitudes towards profession and self-efficacy beliefs of pedagogical formation students. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 6(3), 327-334.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDÜ Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 29-48.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Sabancı, A., & Şahin, A. (2006). Farklı branşlardan atanan ilköğretim okulu sınıföğretmenlerinin yeterlik düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 48, 531-556.
  • Tekışık, H. H. (2003). Milli eğitimde tehlike çanları çalarken Milli Eğitim Bakanı Sayın Hüseyin Çelik’e açık mektup. Çağdaş Eğitim Dergisi, 28(300), 1–7.
  • Tepebaşılı, F. (2013). Metafor yazıları. Konya: Çizgi.
  • Yıldırım, İ., & Vural, Ö. F. (2014). Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve pedagojik formasyon sorunu. Journal of Teacher Education and Educators, 3(1), 73-90.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • YÖK. (1998). Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. Ankara: T.C. Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı.
  • YÖK. (2017). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programina ilişkin usul ve esaslar. Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı, Retrieved from http:// www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsf YRx /10279/7052802
  • Yüksel, S. (2004). Tezsiz yüksek lisans programının öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 355-379.
  • Zhao, H., & Huang, J. (2008). Interpreting metaphor in use by Mandarin teachers of English. Polyglossia, 15, 1-9.
  • Zhao, H., Coombs, S., & Zhou, X. (2010). Developing professional knowledge about teachers through metaphor research: Facilitating a process of change. Teacher Development, 14(3), 381-395.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Ahmet Şahin

Ali Sabancı

Publication Date January 25, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 13

Cite

APA Şahin, A., & Sabancı, A. (2018). The Perception of Pedagogical Formation Students have towards Educational Concepts: Metaphoric Study. Journal of Education and Future(13), 179-207.
AMA Şahin A, Sabancı A. The Perception of Pedagogical Formation Students have towards Educational Concepts: Metaphoric Study. JEF. January 2018;(13):179-207.
Chicago Şahin, Ahmet, and Ali Sabancı. “The Perception of Pedagogical Formation Students Have towards Educational Concepts: Metaphoric Study”. Journal of Education and Future, no. 13 (January 2018): 179-207.
EndNote Şahin A, Sabancı A (January 1, 2018) The Perception of Pedagogical Formation Students have towards Educational Concepts: Metaphoric Study. Journal of Education and Future 13 179–207.
IEEE A. Şahin and A. Sabancı, “The Perception of Pedagogical Formation Students have towards Educational Concepts: Metaphoric Study”, JEF, no. 13, pp. 179–207, January 2018.
ISNAD Şahin, Ahmet - Sabancı, Ali. “The Perception of Pedagogical Formation Students Have towards Educational Concepts: Metaphoric Study”. Journal of Education and Future 13 (January 2018), 179-207.
JAMA Şahin A, Sabancı A. The Perception of Pedagogical Formation Students have towards Educational Concepts: Metaphoric Study. JEF. 2018;:179–207.
MLA Şahin, Ahmet and Ali Sabancı. “The Perception of Pedagogical Formation Students Have towards Educational Concepts: Metaphoric Study”. Journal of Education and Future, no. 13, 2018, pp. 179-07.
Vancouver Şahin A, Sabancı A. The Perception of Pedagogical Formation Students have towards Educational Concepts: Metaphoric Study. JEF. 2018(13):179-207.
Gereken durumlarda baş editör ile iletişim kurmak için jef.editor@gmail.com adresine e-posta gönderebilirsiniz.