Generation Z individuals have started to take part in scientific studies with their entry into business life. These individuals, whose differences from previous generations are obvious, appear professionally in sports as well. The relationships of this generation members, whose positions in sports life are generally athletes, with their coaches play an important role in their success. Although the studies on leadership in sports have been studied in large numbers on the generations that have come to the present, it is noteworthy that the studies on the Z generation athletes are very few in number.
The aim of this compilation study is to reveal the expectations of the Z generation athletes for their coaches, which they adopt as leaders. For this purpose, a literature review was conducted and the findings were presented in the study. When we look at the researches of the Z generation and their expectations about sports, it has been determined that the studies carried out are very few. The results of the studies on this subject are not enough to fully explain the expectations of the Z generation. It has been determined that the Z generation has unique features, these features have started to emerge with the studies, and when the studies are examined, it has been determined that they have different leadership expectations from other generations. Although the studies conducted are few, it has been determined that there are some common results. These common points are; Athletes in the Z generation can be listed as they want a coach who has strong communication skills, is affectionate and compassionate, has a calm structure, creates a team identity, and makes decisions with his athletes while motivating his team. It is thought that the results of the study are important for the success of these athletes, who are now more involved in professional life.
Z kuşağı bireyler, yaşları itibariyle artık iş hayatına girişleriyle bilimsel çalışmalarda yer almaya başlamıştır. Önceki kuşaklardan farklılıkları gözle görülür şekilde ortada olan bu bireyler sporda da profesyonel olarak karşımıza çıkmaktadır. Spor hayatındaki konumları genellikle sporcu olan bu kuşak mensuplarının antrenörleriyle olan ilişkileri başarılarında önemli rol oynamaktadır. Sporda liderlik üzerinde gerçekleştirilen çalışmalar günümüze kadar gelen kuşaklar üzerinde oldukça fazla sayıda işlenmesine rağmen, Z kuşağı sporcuları üzerinde gerçekleştirile çalışmaların sayıca hayli az olduğu dikkat çekmektedir.
Bu derleme çalışmasının amacı Z kuşağına mensup sporcuların lider benimsedikleri antrenörlerine yönelik beklentilerini ortaya koymaktır. Bu amaçla alan yazın taraması yapılmış ve ulaşılan bulgular çalışmada sunulmuştur. Spor ile ilgili Z kuşağı ve beklentileri araştırmalarına bakıldığında da gerçekleştirilen çalışmaların oldukça az olduğu saptanmıştır. Bu konuda bulunan çalışmaların sonuçları, Z kuşağının beklentilerini tam olarak anlatmaya yetmemektedir. Z kuşağının kendine has özelliklerinin bulunduğu, bu özelliklerin yapılan çalışmalarla ortaya çıkmaya başladığı, yapılan çalışmalar incelendiğinde de diğer kuşaklardan farklı liderlik beklentileri bulunduğu saptanmıştır. Yapılan çalışmalar az olsa da bazı ortak sonuçların olduğu saptanmıştır. Bu ortak noktalar; Z kuşağındaki sporcuların iletişim becerileri kuvvetli, sevecen ve şefkatli, sakin yapıya sahip, takım benliği oluşturan, takımını motive ederken sporcuları ile kararlar veren bir antrenör istedikleri olarak sıralanabilir. Çalışmanın sonuçlarının profesyonel hayatta artık fazlaca yer alan bu sporcuların başarıları için önemli olduğu düşünülmektedir.
Z Kuşağı Liderlik Antrenör Liderlik Beklentisi Generation Z Leadership Coach Leadership Expectation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |