Bu çalışmada, matematik öğretmen adaylarının türev kavramındaki matematik konu alan bilgileri, hatalı çözülmüş sorulara yaklaşımları dikkate alınarak incelenmiştir. Çalışma amacına yönelik olarak adaylara, hatalı çözülmüş açık uçlu sorulardan oluşan test uygulanmıştır. Yazılı cevapların analizi, matematik öğretmen adaylarının türev kavramı ile ilgili işlem sorularını genelde yapabilmelerine karşın bu soruların benzerlerinin çözümlerinde yapılan hataları konu alan bilgisi bağlamında açıklayamadıklarını göstermiştir. Dolayısıyla adayların konu alan bilgi yeterliliklerinin göstergelerinden birisi hatayı doğru tespit edebilme bileşenidir
In this study considering pre-service mathematics teachers’ approaches to the questions solved incorrectly,
their subject-matter knowledge in the concept of derivative was investigated. In the accordance with this
purpose, a test that consisted of open-ended questions resolved incorrectly, was carried out. Analysis of written
response showed that although pre-service mathematics teachers usually solved the operational questions about the
concept of derivative, they did not explain errors made in solution of questions like these in terms of their subject
matter knowledge. Consequently one of indicators of the pre-service teachers’ subject matter knowledge sufficiency
is determining the errors correctly.
Subject-matter knowledge mathematical content knowledge pedagogical content knowledge error approach derivative
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Matematik / Mathematics |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2012 |
Submission Date | December 19, 2011 |
Acceptance Date | May 3, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Ek:A Issue: 2 Sp:A |