Adaptation of Writing Attitude Survey into Turkish Language
Year 2019,
Volume: 5 Issue: 2, 267 - 282, 20.10.2019
Ömer Faruk Tavşanlı
,
Asude Bilgin
,
Kasım Yıldırım
Abstract
This present research aimed to adapt “The Writing Attitude Survey” into
Turkish language. The data for factor analysis and Cronbach’s Alpha internal
consistency reliability was obtained from 289 second grade elementary school
students. The scale, which is consisted of 18 items, revealed one factor model
and explained %32 variance. Factor loading of the scale ranged from .41 to .72.
Item total correlation were from .42 to .70. Beside this, the internal consistency
(α) .86. Additionally, factor analysis resulted good and high fit indices. In
conclusion this showed that “The Writing Attitude Survey” adapted into Turkish
language was acceptable.
References
- Akaydın, Ş., & Kurnaz, H. (2015). Lise Öğrencilerine Yönelik Yazma Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması/The Writing Attitude Scale for High School Students: A Study of Validity and Reliability. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 246-261.
- Aydın, İ. S., İnnalı H. Ö., Batar M., & Çakır, H. (2013). Öğretmen adaylarının yazılı anlatım öz yeterliklerine ilişkin ölçek geliştirme çalışması. Turkish Studies, 8(8), 139-160.
- Bağcı, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım derslerine yönelik tutumları ile yazma becerileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Bradford, K. L., Newland, A. C., Rule, A. C., & Montgomery, S. E. (2016). Rubrics as a tool in writing instruction: Effects on the opinion essays of first and second graders. Early Childhood Education Journal, 44(5), 463-472.
- Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler, öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Cowley, S. (2002). Getting the buggers to write. New York: Continuum.
- Cresswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting and evaluating qualitative and quantitative research. Upper Saddle River, NJ: Merrill & Prentice Hall.
- Çelikkaleli, O., & Yildirim, K. (2015). Adaptation of Perceived Self-Regulatory Efficacy Scale for Writing into Turkish Language. International Online Journal of Educational Sciences, 7(4), 223-236.
- Demir, T. (2014). Yazma öz yeterlik ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 67-74.
- Erdem, İ., & Özdemir N. H. (2012). Türkçe öğretmeni adayları için "yazma alışkanlığı ölçeği" geliştirme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 171-194.
- Erdoğan, Ö. (2012). Süreç temelli yaratıcı yazma uygulamalarının yazılı anlatım becerisine ve yazmaya ilişkin tutuma etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Erdoğan, Ö., & Yangın, B. (2014). Süreç temelli yaratıcı yazma uygulamalarının yazılı anlatıma ve yazmaya ilişkin tutuma etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 438-459.
- Erkuş, A. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Flowers, L., & Hayes, J. R. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32 (4), 928-950.
- Gerde, H.K, Bingham, G.R., & Wasik, B.A. (2012). Writing in Childhood Classrooms: Guidance for Best Practices. Early Childhood Education Journal, 40 (6), 351-359.
- Göçer A. (2014). Yazma tutum ölçeğinin (ytö) Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 515-524.
- Graham, S. (2006). Writing. In. P. Alexander ve P. Winne (Eds.), Handbook of educational psychology, Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Graham, S., Berninger, V., & Abbott, R. (2012). Are attitudes toward writing and reading separable constructs? A study with primary grade children. Reading & Writing Quarterly, 28 (1), 51–69.
- Hammill, D. (2004). What we know about correlates of reading. Exceptional Children, 70, 453–468.
- Hawkins, J. (2006). Think before you write. Educational Leadership, 64, 63-66.
- Hess, M., & Wheldall, K. (1999). Strategies for improving the written expression of primary children with poor writing skills: A sociocognitive perspective. Australian Journal of Learning Difficulties, 4 (4), 14-20.
- Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines For Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
- İşeri, K., & Ünal, E. (2010). Yazma eğilimi ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 35 (155), 104-117.
- Karakaya, İ., & Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707.
- Kear, D., Coffman, G., McKenna, M., & Ambrosio, A. (2000). Measuring attitude toward writing: A new tool for teachers. Reading Teacher, 54, 10–23.
- Kline, R. B. (2011). Principles and Practice Of Structural Equation Modeling. Guilford Publications.
- Maio, G. R., & Augoustinos, M. (2005). Attitudes, attributions and social cognition. In: Hewstone, M., Fincham, F. D. and Foster, J. (eds.) Psychology, pp. 360-382., Malden, MA: Blackwell.
- MEB. (2015). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Karatay, H. (2011). 4+1 Planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının yazılı anlatım tutumlarını ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Turkish Studies, 6 (3), 1029-1047.
- Kırmızı, F. S. (2009). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4(7), 51-68.
- Özbay, M., & Zorbaz, K. Z. (2011). Daly-Miller’in yazma kaygısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 33-48.
- Özbay, M., & Zorbaz, K. Z. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma tutukluğu düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 47-72.
- Seban, D. (2012). Yazarlık döngüsünün üçüncü sınıf öğrencilerinin yazmaya karşı tutum, algı ve yazma becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(164), 147-158.
- Şengül, M. (2013). Ortaokul öğrencilerine yönelik yazma öz yeterlikleri ölçeği geliştirme çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 81-94.
- Tavşanlı, Ö. F., & Kaldırım, A. (2018). İlkokul 2. sınıf öğrencilerinin süreç temelli yazma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6 (3), 859-876.
- Temizkan, M., & Sallabaş, M. E. (2009). Öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 155-176.
- Yaman, H. (2010). Türk öğrencilerinin yazma kaygısı: Ölçek geliştirme ve çeşitli değişkenler açısından yordama çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 267-289.
Yazmaya İlişkin Tutum Ölçeğinin Türkçe Uyarlama Çalışmaları
Year 2019,
Volume: 5 Issue: 2, 267 - 282, 20.10.2019
Ömer Faruk Tavşanlı
,
Asude Bilgin
,
Kasım Yıldırım
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilkokul ikinci sınıf öğrencilerine yönelik yazmaya
ilişkin tutum ölçeğinin Türkçe diline uyarlanması ve ölçeğin Türkçe formunun
uygulanabilir geçerlilik ve güvenirlilik özelliklerine sahip olup olmadığının
tespit edilmesidir. Bu doğrultuda yapılan geçerlilik, güvenirlilik ve faktör
analizi çalışmaları için 289 ilkokul ikinci sınıf öğrencisinden veri
toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, 18 maddeden oluşan ölçeğin,
varyansın % 32’sini açıklayan tek boyutlu bir yapıda şekillendiği tespit
edilmiştir. Uyarlanan ölçeğin faktör yükleri .41 ile .72 arasında değişmiştir.
Ölçeğin maddelerinin madde toplam test korelasyonları .42 ile .70 arasında
olduğu görülmüştür. Ölçeğin bütününde iç tutarlık katsayısı .86 olarak elde
edilmiştir. Tek faktörlü bir yapı gösteren ölçeğin, uyum iyilik değerlerinin
kabul edilebilir sınır aralığında olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak,
Türkçe’ye uyarlama çalışması yapılan “Yazmaya Yönelik Tutum Ölçeğinin” ilkokul
2.sınıf öğrencilere uygulanacak düzeyde geçerli ve güvenilir olduğu tespit
edilmiştir.
References
- Akaydın, Ş., & Kurnaz, H. (2015). Lise Öğrencilerine Yönelik Yazma Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması/The Writing Attitude Scale for High School Students: A Study of Validity and Reliability. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 246-261.
- Aydın, İ. S., İnnalı H. Ö., Batar M., & Çakır, H. (2013). Öğretmen adaylarının yazılı anlatım öz yeterliklerine ilişkin ölçek geliştirme çalışması. Turkish Studies, 8(8), 139-160.
- Bağcı, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım derslerine yönelik tutumları ile yazma becerileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Bradford, K. L., Newland, A. C., Rule, A. C., & Montgomery, S. E. (2016). Rubrics as a tool in writing instruction: Effects on the opinion essays of first and second graders. Early Childhood Education Journal, 44(5), 463-472.
- Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler, öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Cowley, S. (2002). Getting the buggers to write. New York: Continuum.
- Cresswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting and evaluating qualitative and quantitative research. Upper Saddle River, NJ: Merrill & Prentice Hall.
- Çelikkaleli, O., & Yildirim, K. (2015). Adaptation of Perceived Self-Regulatory Efficacy Scale for Writing into Turkish Language. International Online Journal of Educational Sciences, 7(4), 223-236.
- Demir, T. (2014). Yazma öz yeterlik ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 67-74.
- Erdem, İ., & Özdemir N. H. (2012). Türkçe öğretmeni adayları için "yazma alışkanlığı ölçeği" geliştirme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 171-194.
- Erdoğan, Ö. (2012). Süreç temelli yaratıcı yazma uygulamalarının yazılı anlatım becerisine ve yazmaya ilişkin tutuma etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Erdoğan, Ö., & Yangın, B. (2014). Süreç temelli yaratıcı yazma uygulamalarının yazılı anlatıma ve yazmaya ilişkin tutuma etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 438-459.
- Erkuş, A. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Flowers, L., & Hayes, J. R. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32 (4), 928-950.
- Gerde, H.K, Bingham, G.R., & Wasik, B.A. (2012). Writing in Childhood Classrooms: Guidance for Best Practices. Early Childhood Education Journal, 40 (6), 351-359.
- Göçer A. (2014). Yazma tutum ölçeğinin (ytö) Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 515-524.
- Graham, S. (2006). Writing. In. P. Alexander ve P. Winne (Eds.), Handbook of educational psychology, Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Graham, S., Berninger, V., & Abbott, R. (2012). Are attitudes toward writing and reading separable constructs? A study with primary grade children. Reading & Writing Quarterly, 28 (1), 51–69.
- Hammill, D. (2004). What we know about correlates of reading. Exceptional Children, 70, 453–468.
- Hawkins, J. (2006). Think before you write. Educational Leadership, 64, 63-66.
- Hess, M., & Wheldall, K. (1999). Strategies for improving the written expression of primary children with poor writing skills: A sociocognitive perspective. Australian Journal of Learning Difficulties, 4 (4), 14-20.
- Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines For Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
- İşeri, K., & Ünal, E. (2010). Yazma eğilimi ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 35 (155), 104-117.
- Karakaya, İ., & Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707.
- Kear, D., Coffman, G., McKenna, M., & Ambrosio, A. (2000). Measuring attitude toward writing: A new tool for teachers. Reading Teacher, 54, 10–23.
- Kline, R. B. (2011). Principles and Practice Of Structural Equation Modeling. Guilford Publications.
- Maio, G. R., & Augoustinos, M. (2005). Attitudes, attributions and social cognition. In: Hewstone, M., Fincham, F. D. and Foster, J. (eds.) Psychology, pp. 360-382., Malden, MA: Blackwell.
- MEB. (2015). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Karatay, H. (2011). 4+1 Planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının yazılı anlatım tutumlarını ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Turkish Studies, 6 (3), 1029-1047.
- Kırmızı, F. S. (2009). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4(7), 51-68.
- Özbay, M., & Zorbaz, K. Z. (2011). Daly-Miller’in yazma kaygısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 33-48.
- Özbay, M., & Zorbaz, K. Z. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma tutukluğu düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 47-72.
- Seban, D. (2012). Yazarlık döngüsünün üçüncü sınıf öğrencilerinin yazmaya karşı tutum, algı ve yazma becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(164), 147-158.
- Şengül, M. (2013). Ortaokul öğrencilerine yönelik yazma öz yeterlikleri ölçeği geliştirme çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 81-94.
- Tavşanlı, Ö. F., & Kaldırım, A. (2018). İlkokul 2. sınıf öğrencilerinin süreç temelli yazma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6 (3), 859-876.
- Temizkan, M., & Sallabaş, M. E. (2009). Öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 155-176.
- Yaman, H. (2010). Türk öğrencilerinin yazma kaygısı: Ölçek geliştirme ve çeşitli değişkenler açısından yordama çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 267-289.