Fay Zonu İçinde Açılan Büyük Çaplı Bir Tünelin Kısa ve Uzun Dönem Zemin Parametrelerine Göre Davranışının ve Destek Sistemlerinin Değerlendirilmesi (T36 Tüneli, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Projesi)
Year 2021,
, 1 - 28, 18.06.2021
Candan Gökçeoğlu
,
Ebubekir Aygar
Abstract
Fay zonu içinde açılan büyük çaplı tüneller için destek sistemi tasarımı her zaman kritik bir mühendislik
problemi olmuştur. Fay zonlarında kısa dönemde tünel kazısı sırasında ayna ve tavan stabilite problemleriyle, uzun
dönemde ise sıkışmaya bağlı olarak destek sistemlerinde yenilmelerle karşılaşılması muhtemeldir. Bu nedenle
destek sistemlerinin tasarımı yapılırken kısa ve uzun dönem zemin parametrelerine göre tasarım detayları dikkate
alınmalıdır. Yapılacak olan destek sistemi seçimlerinde en önemli faktörler ortamın jeolojik şartlarını iyi tanımlamak
ve jeoteknik tasarım parametrelerinim doğru seçimidir. Bu nedenle, çalışmadaki temel amaç fay zonu içinde açılan
Ankara-İstanbul T36 tüneli için kısa ve uzun dönem zemin parametrelerini dikkate alan tahkimat tasarımının
incelenmesidir. T36 tünelinin toplam uzunluğu 4100 m olup, 180 m’ye varan örtü yüksekliği altında kazı ve destek
çalışmaları tamamlanmıştır. Fay zonu geçişinde ise 115 m örtü yüksekliği altında tünel desteklemeleri yapılmıştır
ve kısa dönemde ayna stabilite problemleriyle uzun dönemde ise tünelde sıkışma problemleriyle ile karşılaşılmıştır.
Bu çalışma kapsamında, kısa ve uzun dönemde tüneli etkileyen deformasyonların oluş nedenleri tartışılmakta ve
nümerik analizlerle destek sistemleri incelenmektedir. Bununla birlikte, tünelcilik açısından önemli konulardan biri
olan fay zonu geçişlerine ilişkin ölçütler tartışılmaktadır.
References
- Akgün, H., Muratlı, S.W., Koçkar, M.K., 2014.
Geotechnical investigations and preliminary
support design for the Geçilmez tunnel: A case
study along the Black Sea coastal highway,
Giresun, Northern Turkey. Tunnelling and
Underground Space Technology, 40, 277 – 299.
- Aygar, E., 2000. A Critical approach to the New
Austrian Tunneling Method in Bolu Tunnels.
Hacettepe University, Department of Mining
Engineering, Ankara, Master Thesis, pp 276.
- Aygar, E., 2007. Investigation of the Bolu Tunnel
Stability by Means of Static and Dynamic
Analyses. Hacettepe University, Department of
Mining Engineering, Ankara, PhD Thesis, pp
273.
- Aygar, E., 2020. Evaluation of New Austrain
Tunneling Method applied to Bolu tunnel’s
weak rocks. Journal of Rock Mechanics and
Geotechnial Engineering, Volume 12, Issue 3,
541-556.
- Aygar, E.B., Gokceoglu, C., 2019. Ankara-İstanbul
High Speed Railway Projects, the problems
encountered at T13 Tunnel Fault Zone and
solution suggestions, Proceedings of the 26th
International Mining Congress and Exhibition of
Turkey, 197–205.
- Aygar, E.B., Gokceoglu, C., 2020a. Problems
encountered during a railway tunnel excavation
in squeezing and swelling materials and possible
engineering measures: A Case Study from
Turkey. Sustainability, 12, 1166, https://doi.
org/10.3390/su12031166.
- Aygar, E., Gökçeoğlu, C., 2020b. Bir tünelde portal
ve tünel stabilitesi ilişkisi (Ankara – Sivas
Yüksek Hızlı Demiryolu Projesi, T3 Tüneli).
Bilimsel Madencilik Dergisi, 59 (3), 157-168,
doi: 10.30797/madencilik.792389.
- Aygar, E., Gökçeoğlu, C., 2020c. Zayıf zeminlerde
açılan büyük çaplı bir tünelin destek sistemi
tasarımı (Çukurçayır-2 Tüneli, Trabzon). Yer
Altı Kaynakları Dergisi, 18, 97-118.
Year 2021,
, 1 - 28, 18.06.2021
Candan Gökçeoğlu
,
Ebubekir Aygar
References
- Akgün, H., Muratlı, S.W., Koçkar, M.K., 2014.
Geotechnical investigations and preliminary
support design for the Geçilmez tunnel: A case
study along the Black Sea coastal highway,
Giresun, Northern Turkey. Tunnelling and
Underground Space Technology, 40, 277 – 299.
- Aygar, E., 2000. A Critical approach to the New
Austrian Tunneling Method in Bolu Tunnels.
Hacettepe University, Department of Mining
Engineering, Ankara, Master Thesis, pp 276.
- Aygar, E., 2007. Investigation of the Bolu Tunnel
Stability by Means of Static and Dynamic
Analyses. Hacettepe University, Department of
Mining Engineering, Ankara, PhD Thesis, pp
273.
- Aygar, E., 2020. Evaluation of New Austrain
Tunneling Method applied to Bolu tunnel’s
weak rocks. Journal of Rock Mechanics and
Geotechnial Engineering, Volume 12, Issue 3,
541-556.
- Aygar, E.B., Gokceoglu, C., 2019. Ankara-İstanbul
High Speed Railway Projects, the problems
encountered at T13 Tunnel Fault Zone and
solution suggestions, Proceedings of the 26th
International Mining Congress and Exhibition of
Turkey, 197–205.
- Aygar, E.B., Gokceoglu, C., 2020a. Problems
encountered during a railway tunnel excavation
in squeezing and swelling materials and possible
engineering measures: A Case Study from
Turkey. Sustainability, 12, 1166, https://doi.
org/10.3390/su12031166.
- Aygar, E., Gökçeoğlu, C., 2020b. Bir tünelde portal
ve tünel stabilitesi ilişkisi (Ankara – Sivas
Yüksek Hızlı Demiryolu Projesi, T3 Tüneli).
Bilimsel Madencilik Dergisi, 59 (3), 157-168,
doi: 10.30797/madencilik.792389.
- Aygar, E., Gökçeoğlu, C., 2020c. Zayıf zeminlerde
açılan büyük çaplı bir tünelin destek sistemi
tasarımı (Çukurçayır-2 Tüneli, Trabzon). Yer
Altı Kaynakları Dergisi, 18, 97-118.