Mathematical modeling is the process of analyzing real-life situations or realistic scenarios using mathematical methods. This study aims to examine the mathematical modeling competencies of 11th and 12th-grade students from a science high school and a project school, based on their responses to the "Deniz Stationery Sales" mathematical modeling activity. The research was designed using the case study method, a qualitative research approach. The study group consisted of 119 students from the 11th and 12th grades, attending a science high school and a project school in the Southeastern Anatolia Region. Data for the research were collected through the "Deniz Stationery Sales" activity, developed by the researchers. The data obtained from the study were analyzed using descriptive analysis. As a result of the study, it was found that students were most successful in the competency of understanding real-life problems, with science high school students performing better than project school students in this competency. It was also observed that the students' overall mathematical modeling competencies were at a low level, and the modeling competency levels were similar between the two schools. The study suggests that in order to improve students' mathematical modeling competencies, activities that include mathematical modeling should be incorporated into mathematics education.
Mathematical Modeling mathematical modeling competencies modeling activity high school students
Matematiksel modelleme, gerçek hayattaki durumların veya gerçekçi bir durumun matematiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmesi sürecidir. Bu araştırmada, fen lisesi ve proje okulundaki on birinci ve on ikinci sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme yeterliklerinin, Deniz Kırtasiyenin Satışları matematiksel modelleme etkinliğine verilen cevaplar yardımıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemiyle tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki bir fen lisesi ve bir proje okulunda on birinci ve on ikinci sınıfta eğitim görmekte olan 119 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan ‘’Deniz Kırtasiyenin Satışları’’ etkinliği yardımıyla toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin en çok gerçek hayat problemini anlama yeterliğini gerçekleştirebildikleri görülmüş ve bu yeterlikte fen lisesi öğrencilerinin proje okulundaki öğrencilere göre yeterlik düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin genel olarak matematiksel modelleme yeterliklerinin düşük düzeyde olduğu ve iki okuldaki öğrencilerin matematiksel modelleme yeterlik düzeylerinin benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematiksel modelleme yeterliklerinin gelişmesi için matematik eğitiminde matematiksel modelleme etkinliklerini içeren çalışmalara yer verilmesi gerektiği önerilmiştir.
matematiksel modelleme matematiksel modelleme yeterlikleri model oluşturma etkinliği lise öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 14, 2025 |
Submission Date | November 20, 2024 |
Acceptance Date | January 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |