The purpose of this research is to reveal the relationship between teachers' perceptions of organizational commitment, school happiness, self-efficacy. In the study, data collection was conducted using the "Organizational Commitment Scale" adapted into Turkish by Han, Dağlı and Elçiçek (2018), the "School Happiness Scale" developed by Sezer and Can (2019), and the "Teachers' Self-Efficacy Scale" adapted into Turkish by Karaoğlu (2019), along with a personal information form developed by the researchers. The relational scanning method was used in the study. The sample of the study consists of 516 teachers working in different types and levels of schools in the Avcılar district of Istanbul, determined by the maximum diversity sampling method. The collected data were analyzed using the SPSS 27.0 software package, employing normality tests, t-Test, and One-Way Analysis of Variance (ANOVA). A relational (correlational) design was employed in the study to determine the relationship between teachers' perceptions of organizational commitment, school happiness, and self-efficacy, and a multiple regression analysis was used to determine the effect of organizational commitment and self-efficacy variables on school happiness. A moderate (r=0.559) and significant (p<0.05) relationship was identified between teachers' school happiness and organizational commitment. A low-level (r = .177; r= .105) and significant (p< .05) relationship was determined between teachers' perception of self-efficacy, school happiness, and organizational commitment. The result of the multiple linear regression analysis revealed a significant relationship (R= .572, R²= .327) between teachers' perceptions of organizational commitment and self-efficacy with school happiness (F(2,513) = 124.524, p < 0.00). While significant differences were found between groups in terms of gender, seniority, school of employment, class size, and field of study variables, no difference was found between groups for age, education level, and socio-economic status variables.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin örgütsel bağlılık, okul mutluluğu ve öz yeterlilik algılarının nasıl bir ilişki içinde olduğunu ortaya koymaktır. Araştırmada verilerin toplanmasında Dağlı, Elçiçek ve Han (2018) tarafından Türkçeye uyarlanan ‘‘Örgütsel Bağlılık Ölçeği’’ ve Sezer ve Can (2019) tarafından geliştirilen ‘‘Okul Mutluluğu Ölçeği’’ ile Karaoğlu (2019) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Öğretmenlerin Özyeterlilik Ölçeği" ile araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenen ve İstanbul ili Avcılar ilçesi farklı tür ve düzey okullarda görev yapan 516 öğretmen oluşturmaktadır. Elde edilen verilere SPSS 27.0 paket programı kullanılarak öncelikle normallik analizi uygulanmış, t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin örgütsel bağlılık, okul mutluluğu ve öz yeterlilik algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla ilişkisel (korelasyonel) desen; örgütsel bağlılık ve özyeterlilik değişkenlerinin okul mutluluğu üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin okul mutluluğu ile örgütsel bağlılık arasında orta düzeyde (r=0.559) ve anlamlı (p<0.05) bir ilişki belirlenmiştir. Öğretmenlerin özyeterlilik algısı ile okul mutluluğu ve örgütsel bağlılıkları arasında düşük düzeyde (r = .177; r= .105) ve anlamlı (p< .05) bir ilişki belirlenmiştir. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve özyeterlilik algıları ile okul mutluluğu arasında anlamlı bir ilişki olduğu (R= .572, R²= .327) belirlenmiştir (F(2,513) = 124.524, p < 0.00). Cinsiyet, kıdem, görev yaptığı okul, sınıf mevcudu ve öğrenim alanı değişkenlerinde gruplar arası anlamlı farklılık bulunurken yaş, eğitim düzeyi ve sosyo-ekonomik durum değişkenlerinde gruplar arası farklılık bulunmamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2023 |
Submission Date | September 2, 2023 |
Acceptance Date | September 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: Education Special Issue |