Bu araştırmanın amacı, işbirlikli öğrenme yönteminin Jigsaw, Grup Araştırması ve Okuma-Yazma-Sunma (OYS) tekniklerinin ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarına olan etkisini tespit etmektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ağrı ilinde bir ortaokulun dört farklı şubesinde öğrenim gören toplam 88 altıncı sınıf öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Araştırma üç deney, bir kontrol grubu ile yürütülmüştür. İlgili ünitenin öğretimi araştırma gruplarında altı hafta süreyle ilgili yöntem ve teknikler uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akademik Başarı Testi (ABT) kullanılmıştır. Deney ve Kontrol grubu öğrencilerinin ABT öntest ve sontest puanları ANOVA ile analiz edilmiştir. Araştırma gruplarına uygulanan ABT ön test- son test sonuçlarına göre, kontrol grubu ve deney grubunda yer alan Jigsaw, Grup Araştırması, OYS grupları arasında anlamlı bir farkın olmadığı gözlenmiştir.
The aim of this study is to determine the effect of jigsaw and group research, reading-writing-presenting techniques used in the application of cooperative learning model on the academic success of secondary school students. Experimental research design, including pre-test and post-test, was used in the study. Work group of the study consisted of 88 6th grade students studying in four different classes of a secondary school in Ağrı between 2014-2015 fall semester. The study was conducted with three experimental groups and one control group. The related unit was taught via the related techniques for six weeks with experimental groups. Academic Success Test (AST) was used as data collection tool of the study. The pre-test and post test scores of experimental and control groups from AST were analyzed by using ANOVA. According to the AST pre-test and posttest results of research groups, there was no significant difference between pre-test and posttest scores of control group, Jigsaw, Groups Research and Reading-Writing-Presenting students in experimental groups.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2015 |
Submission Date | December 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 |