The purpose of this study was to determine pre-service classroom teachers’ mathematics self-efficacy beliefs and their to take their views on ability of algorithmic chemistry problem solving by using math knowledge. The sample of the study consisted of 170 pre-service classroom teachers at education faculty, department of primary education. To determine self-efficacy beliefs of the pre-service classroom teachers, Mathematics Self Efficacy against Perception Scale (MSAPS) were used. To take their views on ability of chemistry problem solving by using math knowledge, a questionnaire was developed by experts and applied. In data analysis, SPSS 13.0 was used. Research results revealed that pre-service classroom teachers’ Mathematics Self Efficacy beliefs differ significantly in terms of gender and high school variables. When the opinions of pre-services evaluated, it was determined that mathematical knowledge is essential near chemistry information to solve algorithmic chemistry problem.
işlemsel kimya problemlerini çözmede matematik bilgisinin kullanımı yönündeki görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümünde eğitim görmekte olan 170 sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının öz-yeterlik algılarının belirlenmesi için Matematiğe Karşı Öz-yeterlik Algısı Ölçeği (MKÖAÖ) kullanılmıştır. İşlemsel kimya problemlerinin çözümünde matematik bilgisinin kullanımına yönelik görüşlerin alınması için hazırlanan anket, uzmanların geri bildirimleri doğrultusunda araştırıcılar tarafından oluşturulmuştur. Verilerin analizinde SPSS 13.0 kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmeni adaylarının matematik öz-yeterlik algılarının cinsiyet ve mezun olunan ortaöğretim değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının görüşleri incelendiğinde, İşlemsel kimya problemlerinin çözümünde kimya bilgisinin yanında matematik bilgisinin de yeterli olması gerektiği yönünde görüş birliği içinde oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 20, 2015 |
Submission Date | December 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 2 |