Kullanımı hızla yaygınlaşan ve sosyal hayatı önemli derecede etkileyen internet, bilinçsiz kullanımıyla bireysel ve toplumsal
hayata yönelik tehditler sunmaktadır. Bu nedenle son yıllarda internetin
bilinçsiz ve aşırı kullanımı bağımlılık olarak tanımlanmaktadır. İnternet
bağımlısı bireylerde; depresyon, yalnızlık, toplumla ve aile bireyleriyle
sosyal etkileşimi azaltma gibi bir çok sorunlar görülmektedir. İnternet
bağımlılığın bazı nedenleri sıralanmakla birlikte genel olarak hem fikir olunan
nokta sosyalleşme ihtiyacıdır. Kişinin günlük yaşantılarında insanlarla
kuramadığı bağı internet üzerinden kurabilmesi interneti çekici kılan
etmenlerden sayılabilir. Bireylerin sağlıklı iletişim kurabilmesinin temeli
başkalarının duygularını anlama ve doğru tepkiler verebilme olduğu düşüldüğünde
teknoloji bağımlılığının da duygusal zeka ile ilişkili olabileceği
düşünülmektedir. Bu gerekçeyle bu araştırmada temel amaç, üniversite
öğrencilerinin teknoloji bağımlılığı ve duygusal zeka arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yapılan araştırmada Young İnternet Bağımlılığı ölçeği ve Duygusal Zeka ölçekleri
kullanılmıştır. Duygusal zeka ve internet bağımlılığının yaş, ailenin ekonomik
durumu, cinsiyet ve üniversitenin farklı fakültelerinde okuma durumlarına göre
farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. Araştırmada betimsel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmaya Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ve İktisat Fakültesinde
eğitim alan 150 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin
analizinde SPSS 20 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde kullanılan
Mann Whitney –U ve Kruskall Wallis H testinin sonuçlarına göre yaş, eğitim
alına bölüm ve ailenin ekonomik durumu değişkenlerinde anlamlı farklılık
görülürken cinsiyet değişkelerinde anlamlı farlılık görülmemiştir. Ayrıca
internet bağımlılığı ile duygusal zeka arasında ilişki olduğu ve duygusal
zekanın %18.4 düzeyinde internet bağımlılığını yordadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2019 |
Submission Date | August 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |