Bu günün öğretmenlerinin kendilerini yetiştiren öğretmenleriyle benzer becerilere sahip olmaları yüzyılın insan gücü ihtiyacını karşılamada yeterli olmamaktadır. Gerek kurumların gerekse bağımsız araştırmacıların yaptığı çalışmalar 21. yüzyılda (yy.) öğrenen nüfusta yepyeni ya da gelişmiş bazı özelliklere gereksinim duyulduğuna işaret etmektedir. Farklı araştırmalarda yaklaşık sonuçların elde edildiği bu özellikler daha çok öğrenme ve yenilik, dijital okuryazarlık, kariyer ve yaşam becerileri gibi beceriler etrafında sınıflanmaktadır.
Geleceğin insan gücü niteliğinin büyük ölçüde bugünün öğretmen niteliğinden etkilendiği bilinmektedir. Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin hem bir öğrenen hem de bir öğreten olarak 21. yy. becerilerini kullanma düzeyleri; bu beceri kullanma düzeyinin cinsiyete, pedagojik formasyon kaynağına, öğrenim durumuna, yaşa, mesleki kıdeme göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve sınıf öğretmenlerinin 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ile öğreten becerileri kullanımları arasında ilişki olup olmadığı incelenmektedir. Öğretmenlerin 21. yy. öğrenen ve öğreten becerilerini kullanma düzeyleri ve bunları etkileyen faktörler belirlendiğinde mevcut durumu değerlendirmek, öğretmen seçiminde ya da yetiştirilmesinde nelere dikkat edileceğini anlamak ve çözümler sunmak mümkündür.
Tarama modelindeki araştırmada tekil ve ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma kullanılmıştır. Marmara Bölgesi’nde bir büyük şehrin ilçe merkezinde sınıf öğretmenleriyle yürütülen araştırmada ilçedeki tüm sınıf öğretmenlerine (470) ulaşılmıştır. Veri toplamada 21. yy. öğrenen ve 21. yy. öğreten becerileri ölçekleri kullanılmıştır. Veriler (415), betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson korelasyon analiziyle çözümlenmiştir.
Araştırma sonunda lisansüstü eğitim seviyesine sahip sınıf öğretmenlerinin lisans ve ön lisans eğitim seviyesine sahip olanlara göre 21.yy. öğreten becerileri kullanım seviyesinin daha yüksek olduğu; 21. yy. öğreten becerileri alt boyutlarından yönetsel, onamacı ve üretimsel beceriler alt boyutlarının kullanım seviyesinin kadınlar lehine daha yüksek olduğu; 21. yy. öğrenen ve öğreten becerileri arasında pozitif ve orta düzeyde bir ilişki bulunduğu saptanmıştır. Sınıf öğretmeni seçimine ve yetiştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
Sınıf öğretmenleri 21. yy. öğrenen becerileri 21. yy. öğreten becerileri öğrenen öğreten becerileri arasındaki ilişki
-
-
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | February 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 3 |