İnsan kimliğinin önemli bir parçası olan toplumsal cinsiyet, kendisine biçilen toplumsal rollerle biyolojik bir kavram olmanın ötesine geçerek toplumsal yaşama katılımda belirleyici bir unsur haline gelmiştir. Ancak bu durum, toplumsal cinsiyetin doğasına ait olmayıp daha çok sosyal bir inşa sürecinin ürünüdür. Bu süreçte her bireyin sosyal normlardan ne ölçüde etkileneceği, bireyin bilişsel kapasitesi ve kendi gerçekliğini ortaya koyarak otantik bir yaşam sürme çabaları ile ilişkilendirilebilir. Buna dayalı olarak bu faktörlerin ilişkisini incelemek, toplumsal cinsiyet rolleri tutumunun gelişimini anlamak açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı toplumsal cinsiyet rolleri tutumunu bilişsel esneklik, otantiklik, cinsiyet, yaş, kardeş sayısı ve annenin çalışma durumu bağlamında incelemektir. Araştırma, nicel araştırma yaklaşımlarından ilişkisel desen ve nedensel karşılaştırma yöntemlerine uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubu, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Trabzon Üniversitesi'nde öğrenim gören 452 katılımcıdan oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği, Bilişsel Esneklik Envanteri ve Otantiklik Ölçeği kullanılmıştır. Analizler SPSS 22.0 üzerinde yapılmıştır. Toplumsal cinsiyet rolleri tuutmunun bilişsel esneklik, otantiklik, cinsiyet, yaş, kardeş sayısı ve annenin çalışma durumu ile ilişkisini incelemek için regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda regresyon modelinin anlamlı olduğu görülmüştür. Bilişsel esneklik, özgünlük, cinsiyet, yaş, kardeş sayısı ve annenin çalışma durumunun toplumsal cinsiyet rolleri tutumundaki toplam varyansın %23.9'unu açıkladığı ortaya koyulmuştur. Toplumsal cinsiyet rolleri tutumunu yordamada bilişsel esneklik, cinsiyet, kardeş sayısı ve annenin çalışma durumu önemli bir role sahipken; otantiklik ve yaş anlamlı bir role sahip değildir. Araştırmada ayrıca toplumsal cinsiyet rolleri tutumunun cinsiyete ve annenin çalışma durumuna göre önemli ölçüde farklılaştığı tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular literatüre dayalı olarak tartışılmış ve ileride yapılacak araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
Being an important part of human identity, gender has gone beyond being a biological concept with the social roles assigned to it, and has become a determining factor in participation in social life. However, this situation does not belong to the nature of gender, but is mostly the product of a social construction process. In this process, the limit to what extent each individual will be affected by social norms can be related to the individual's cognitive capacity and efforts to lead an authentic life by revealing her/his own reality. The aim of this study is to examine some variables that predict gender roles attitude. The research was designed in accordance with correlational design and causal comparison methods among quantitative research approaches. The research group consists of 452 participants studying at Trabzon University in the 2019-2020 academic year. Personal Information Form, Gender Roles Attitude Scale, Cognitive Flexibility Inventory and Authenticity Scale were used as data collection tools. Analyzes were performed on SPSS 22.0. The regression model established as a result of the research is meaningful. The study revealed that cognitive flexibility, authenticity, gender, age, number of siblings and working status of the mother explained %23.9 of the total variance in gender roles attitude. While cognitive flexibility, gender, number of siblings and working status of the mother have a significant role in predicting gender roles attitude, authenticity and age do not. The study also found that gender roles attitudes differ significantly according to gender and working status of the mother. The obtained findings were discussed based on the literature and recommendations for further research were presented.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | June 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |