The many positive effects of outdoor learning on students form a good idea about the necessity of maintaining this model with students. However, at this point, perhaps the most important detail to be considered is the level of perception of the students who are directly involved in the subject of outdoor learning. This study is a quantitative study conducted to determine the perception levels of secondary school students towards outdoor learning. The study was designed in accordance with the survey model. 980 participants were included in the study on a voluntary basis. The study data were collected through the “Out of School Learning Environments Perception Scale (OSLEPS)”. The items in this scale were collected using an online form. In the analysis of the data, t-test for independent samples and one-way analysis of variance for independent samples were used. In this study, which was conducted to determine the perceptions of students about outdoor learning environments, the answers given by the students participating in the study to the OSLEPS were evaluated in terms of their gender, grade level, living place and where they spend their holidays. As a result of the analyzes, both female and male students have higher perceptions of willingness to learn and integration with other courses, that outdoor learning environments have a greater effect on female students than male students and female students' perceptions of outdoor learning environments are higher than male students. When the studies in the literature and this study are evaluated together, it is seen that the results obtained overlap with each other. When evaluated in terms of other factors, no significant difference was found between the variables. Since outdoor education activities are an educational process in which the five senses are used together, there are activities in which movement, excitement and curiosity are involved, it ensures that students are constantly active in the process, increases their desire for learning and presents information from different disciplines as a whole, it can be suggested that such activities should be included more in the curriculum prepared.
Outdoor education Outdoor Learning Outdoor Learning Environments Perception Scale Secondary Education School
Okul dışı öğrenmenin öğrenciler üzerinde ortaya çıkardığı pek çok olumlu etki bu modelin öğrenciler ile sürdürülmesi gerekliliği hakkında iyi bir fikir oluşturmaktadır. Ancak bu noktada göz önünde bulundurulması gereken belki de en önemli detay, okul dışı öğrenme konusunun doğrudan muhatabı olan öğrencilerin konu hakkındaki algılarının ne düzeyde olduğudur. Bu çalışma, ortaokul kademesinde öğrenim gören öğrencilerin okul dışı öğrenmeye yönelik algı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılan nicel bir çalışmadır. Çalışma tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Çalışmaya gönüllülük esasına dayalı olarak 980 katılımcı dâhil edilmiştir. Çalışma verileri “Okul Dışı Öğrenme Ortamları Algı Ölçeği (ODOAL)” aracılığıyla toplanmıştır. Söz konusu ölçekte yer alan maddeler çevrimiçi bir form kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t-testi ve bağımsız örneklemler için tek yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin algılarının belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada, çalışmaya katılan öğrencilerin ODOAL’a verdikleri yanıtlar, cinsiyetleri, öğrenim gördükleri sınıf düzeyleri, yaşadıkları yerler ve tatillerini geçirdikleri alanlar boyutlarında değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda hem kız hem de erkek öğrencilerde öğrenmeye yönelik isteklilik ve diğer derslerle bütünleştirme boyutlarında algılarının yüksek olduğu, okul dışı öğrenme ortamlarının kız öğrencilerde erkek öğrencilere göre daha fazla etkisinin olduğu ve okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin algılarına göre de kız öğrencilerin algılarının erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Literatürdeki çalışmalar ile bu çalışma bir arada değerlendirildiğinde de elde edilen sonuçların birbiri ile örtüştüğü görülmektedir. Diğer faktörler açısından değerlendirildiğinde ise değişkenler arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Okul dışı eğitim etkinlikleri beş duyu organının bir arada kullanıldığı, içinde hareket, heyecan ve merakın bulunduğu etkinliklerin olduğu, öğrencilerin süreç içinde sürekli aktif olmasını sağlayan ve öğrenmeye yönelik isteklerini artıran, farklı disiplinlere ait bilgileri bir bütün halinde sunan bir eğitim süreci olduğundan dolayı hazırlanan öğretim programlarında bu tür etkinliklere daha fazla yer verilmesi önerilebilir.
Okul dışı eğitim okul dışı öğrenme okul dışı öğrenme ortamları algı ölçeği ortaokul öğrencileri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | June 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |