The purpose of this study is to find out the opinions of science teachers on sustainable development, education for sustainable development, competencies in education for sustainable development and which competencies teachers should have in education for sustainable development. The case study method was chosen as the design of the research. In the study, 12 science teachers from three different schools were determined as the study group. A semi-structured interview form was used and data were collected in the research. The data were analyzed according to content analysis with an inductive approach. As a result, teachers are associated sustainable development with environment, economy and energy and described it as the protection of nature and the environment. Teachers stated that individuals related to education for sustainable development do not have enough information about the subject and individuals should be trained. Science teachers stated that attitude and knowledge learning area is more important than other learning areas. As a result of the research, it was also determined that the teachers emphasized more than "explaining values" and "acting for decision making, participation and change", which are among the competencies of sustainable development, but did not put any emphasis on "critical thinking" and "seeing the future/alternative scenarios". Among the qualifications that teachers should have are being equipped about sustainable development and having environmental awareness, making the acquired knowledge a way of life and producing projects.
Education for sustainable development educational competencies for sustainable development science teacher perception
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmenlerinin sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilir kalkınma için eğitim, sürdürülebilir kalkınma için eğitim yeterlikleri ve sürdürülebilir kalkınma için eğitimde öğretmenlerin hangi yeterliklere sahip olması gerektiğine dair görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Temel nitel araştırma yöntemi araştırmanın deseni olarak seçilmiştir. Araştırmada üç farklı okuldan 12 fen bilgisi öğretmeni katılımcılar olarak belirlenmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve veriler toplanmıştır. Veriler içerik ve betimsel analizine göre çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda fen bilgisi öğretmenlerinin sürdürülebilir kalkınmayı çevre, ekonomi, toplum ve gelişme gibi kelimelerle ilişkilendirdiği, doğanın ve çevrenin korunması şeklinde nitelendirdiği belirlenmiştir. Öğretmenler, sürdürülebilir kalkınma için eğitimle ilgili bireylerin konuyla ilgili yeterli bilgiye sahip olmadıklarını ve bireylere eğitim verilmesi gerektiğini belirtmiştir. Fen bilgisi öğretmenleri tutum ve bilgi öğrenme alanının diğer öğrenme alanlarından daha önemli olduğunu ifade etmiştir. Araştırma sonucunda ayrıca öğretmenlerin sürdürülebilir kalkınmanın yeterlikleri arasında yer alan değerleri açıklamak ile karar verme, katılıma ve değişim için hareket etmeye daha çok vurgu yaptığı, eleştirel düşünme ile geleceği/alternatif senaryoları görmeye herhangi bir vurgu yapmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin sahip olması gereken yeterlikleri arasında sürdürülebilir kalkınma hakkında donanımlı olması ve çevre bilincine sahip olması, edindiği bilgileri yaşam biçimi haline getirmesi ve proje üretebilmesi yer almaktadır.
Sürdürülebilir kalkınma sürdürülebilir kalkınma için eğitim sürdürülebilir kalkınma için eğitim yeterlikleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | July 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |