This study, which aims to reveal the mathematics learning and teaching process of primary school students with learning disabilities in the pandemic period, in line with the opinions of teachers and parents, was carried out with the phenomenology method, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of classroom teachers who have students with learning disabilities in their classes and parents who have children with learning disabilities. 15 classroom teachers and four parents of students participating in this research were selected on a voluntary basis using purposive sampling method. Data were collected using interview and document review methods. By using semi-structured interview questions, the opinions of classroom teachers and parents on the learning of mathematics of students with learning difficulties during the pandemic were taken. The data were analyzed by content analysis method using Nvivo 9.0 program. It has been determined that the students with learning disabilities cannot receive support training for the mathematics learning and teaching process, the teachers support the parents, but they can’t get any support from the parents, the teachers use concrete materials in mathematics teaching, and the parents give the students private lessons. In addition, it has been revealed that both parents and teachers benefit from technology-supported education in mathematics teaching, parents use EBA only to follow the lessons, and teachers use it to prepare individual activities suitable for students' levels and to support subjects that are not understood. Finally, it has been determined that the digital literacy levels of teachers and parents are insufficient, the internet infrastructure is weak and inadequate, and they experience problems such as lack of technological tools and infrastructure in the mathematics teaching process. Considering the results of the mathematics learning and teaching process of students with learning difficulties during the pandemic period, necessary measures should be taken to continue their education in distance or face-to-face support training rooms.
Covid-19 pandemic process classroom teacher learning disability primary school mathematics instruction distance learning
Öğrenme güçlüğü yaşayan ilkokul öğrencilerinin pandemi dönemindeki matematik öğrenme ve öğretme sürecinin öğretmen ve veli deneyimleri doğrultusunda ortaya konulmasını amaçlayan bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, sınıfında öğrenme güçlüğü tanılı öğrencisi bulunan sınıf öğretmenleri ile öğrenme güçlüğü tanılı çocukları olan velilerden oluşmaktadır. Bu araştırmaya katılan 15 sınıf öğretmeni ve dört öğrenci velisi gönüllülük esasına göre amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Veriler, görüşme ve doküman incelemesi yöntemleri kullanılarak toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılarak, sınıf öğretmenlerinin ve velilerin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin pandemi sürecinde matematik öğrenimlerine ilişkin deneyimleri ortaya konulmuştur. Veriler Nvivo 9.0 programı kullanılarak, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin matematik öğrenme ve öğretme sürecine yönelik, sınıf öğretmenleri ve velilerin destek eğitimi alamadıkları, öğretmenlerin velileri destekledikleri ancak velilerden herhangi bir destek alamadıkları, matematik öğretiminde öğretmenlerin somut materyallerden yararlandıkları velilerin ise öğrencilere özel ders aldırdıkları tespit edilmiştir. Ayrıca matematik öğretiminde hem velilerin hem de öğretmenlerin teknoloji destekli eğitimden yararlandıkları, velilerin EBA’dan sadece dersleri takip etmek için yararlandıkları öğretmenlerin ise öğrencilerin seviyelerine uygun bireysel etkinlik hazırlamak ve anlaşılmayan konuları desteklemek için yararlandıkları ortaya çıkmıştır. Son olarak, matematik öğretim sürecinde, öğretmen ve velilerin dijital okuryazarlık düzeylerinin yetersiz kaldığı, internet altyapısının zayıf ve yetersiz olduğu, teknolojik araç-gereç ve altyapı eksikliği gibi sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Pandemi döneminde, öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin matematik öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin elde edilen sonuçlar dikkate alındığında uzaktan ya da yüz yüze destek eğitim odalarında eğitimlerinin devam etmesi için gerekli tedbirler alınmalıdır.
Covid-19 pandemi süreci sınıf öğretmeni öğrenme güçlüğü ilkokul matematik öğretimi uzaktan eğitim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2022 |
Submission Date | September 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |