Bu çalışmanın amacı 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının metin ve görsellerinin toplumsal cinsiyet rolleri açısından incelenmesidir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 28 Mayıs 2018 tarih ve 78 sayılı kararıyla 2018-2019 öğretim yılından itibaren beş yıl süreyle ders kitabı olarak kabul edilmiş olan İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Ayrıca güvenirlik için kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle 4. Sınıf Sosyal bilgiler ders kitabını okutmuş olan 3 kadın, 3 erkek olmak üzere 6 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Kitapta yer alan 234 görsel ve bu görsellerle ilişkili metinlerdeki toplumsal cinsiyet rolleri betimsel analiz yöntemi analiz edilmiştir. Betimsel analiz süreci Dawson (2009) tarafından belirtilen aşamalar çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırma sorularından, araştırmanın kavramsal çerçevesinden, alan yazın taramalarından elde edilen boyutlardan bir çerçeve oluşturulmuş ve verilerin hangi başlıklar altında düzenleneceği belirlenmiştir. Verilerin anlamlı gruplar halinde bir araya getirilmiştir. Oluşturulmuş çerçeveye göre düzenlenmiş olan veriler sayısallaştırılmıştır. Buna göre toplumsal cinsiyet rolleri “ev dışı roller”, “meslek rolleri”, “ev içi roller” olmak üzere 3 başlık altında toplanmıştır. Sonuç olarak, 4.sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabındaki görsellerde erkek figürüne, kadın figüründen daha fazla yer verildiği görülmüştür. Kadının ev içi rollerde, erkeğin ise ev dışı rollerde yer aldığı belirlenmiştir. Ayrıca erkeğe, kadından daha fazla meslek atfedildiği, kadının ev içi işlerde, erkekten daha aktif kılındığı ve birçok ev içi iş sorumluluğunun kadına yüklendiği sonucuna ulaşılmıştır. Benzer şekilde kız çocuk ile erkek çocuk arasında da cinsiyet rollerine yönelik kalıp yargıların olduğu görülmüştür.
The aim of this study is to determine how gender roles are included in the texts and visuals in Social Studies textbooks. The research was carried out by making document analysis, one of the qualitative research methods. For this purpose, the primary school 4th grade Social Studies textbook was examined in the context of gender roles. As a document in the study, it was accepted as a textbook for five years starting from the 2018-2019 academic year, with the decision of the Ministry of National Education Board of Education and Discipline dated 28 May 2018 and numbered 78. Primary School 4th Grade Social Studies Textbook was examined. Descriptive Analysis method was used to determine gender roles in the text and images in the book. There are 234 photographs of people in the book, and 555 images in these photographs are attributed to gender-specific roles. The visuals in the book were realized through texts related to the visuals, and as a result, it was seen that gender-specific roles took place under three headings: "out-of-home roles", "occupational roles", and "domestic roles". In addition, in the interviews with 6 teachers, 3 women and 3 men, who have read the course book, Dairy studies were conducted for their successful roles in the Primary School 4th Grade Information Course. In the study, the male figure is given more place than the female figure in the 4th grade Social Studies textbook, women are given more space in domestic roles and men are given more space in out-of-home roles, men are attributed more occupations than women, women are more active in domestic work than men. It has been concluded that many domestic work responsibilities are placed on women..
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2022 |
Submission Date | June 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |