The current study aims to determine the metaphors expressed by fathers of 0-6 years old children regarding their "becoming a father" experiences and to explore the underlying elements of these metaphors. Thus, the study was carried out with a phenomenological method, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 90 fathers with children between two months and six years. The data of the research was collected both online and face-to-face. Obtaining data on the experience of "becoming a father" was "becoming a father …. like/similar; Because, …" was obtained by filling in the blanks of the expression. The content analysis method, frequently used in qualitative research methods, was analyzed using the MAXQDA (20.2.2) program. For the reliability of the data, the mean reliability index of the encoders was checked, and the reliability index in this study was obtained as 81%. Fathers stated a total of 96 metaphors, and the metaphors they expressed the most were listed as "being a superhero," "great plane tree," "good news," "school," "rainbow," "being a cloud," "rebirth," "gift." These metaphors are emphasized as positive expressions. According to the analysis of the generated metaphors, a total of 3 themes (Interaction with the Child, Contributing to the Well-Being of the Fathers, and Perceived Fatherhood Duties) were determined. A total of two categories were analyzed in the theme of Interaction with the Child: The learning-teaching process and gamification. There are three categories in the theme of contributing to the father's well-being: Relaxing metaphors and positive life news that are stated as a basic need. Two categories were analyzed in the theme of perceived paternity duties: "Responsibility and Accessibility" and "Being a Role Model."
Bu çalışmanın amacı, 0-6 yaş çocuğu olan babaların “baba olma” deneyimlerine ilişkin ifade ettikleri metaforların belirlenmesi ve bu metaforların deneyimin altında yatan unsurlarını keşfetmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik (olgubilim) deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu en az 2 ay ila en fazla 6 yaşında çocuğu olan 90 baba oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri hem çevrimiçi hem de yüz yüze toplanmış, “baba olma” deneyimine ilişkin verilerin elde edilmesi “baba olmak …. Gibidir/benzer; çünkü, ……” ifadesinin boşlukları doldurularak elde edilmiştir. Verilerin analizinde nitel araştırma yöntemlerinde sıklıkla kullanılan içerik analizi yöntemi MASQDA (20.2.2) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin güvenirliği için kodlayıcıların ortalama güvenirlik indeksine bakılmış ve bu çalışmadaki güvenirlik indeksi ise %81 olarak elde edilmiştir. Babalar toplam 96 metafor belirtmişler ve en çok ifade ettikleri metaforlar “süper kahraman olmak”, “ulu çınar”, “müjde”, “okul”, “gökkuşağı” “bulut olmak”, “yeniden doğuş”, “hediye” şeklinde sıralanmıştır. Bu metaforlar olumlu ifadeler olarak vurgulanmıştır. Üretilen metaforların analiz sonucuna göre, toplam 3 tema (Çocukla Etkileşim, Babaların İyilik Haline Katkı Sunma ve Algılanan Babalık Görevleri) belirlenmiştir. Çocukla Etkileşim temasında toplam iki kategori analiz edilmiştir: Öğrenme-öğretme süreci ve oyunlaştırma. Babanın iyilik haline katkı sunma temasında üç kategori mevcuttur: Temel ihtiyaç olduğu belirtilen, dinlendirici metaforlar ve olumlu yaşam haberleri. Algılanan babalık görevleri temasında ise “Sorumluluk ve Erişilebilirlik” ve “Rol Model Olma” olmak üzere iki kategori analiz edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 23, 2023 |
Publication Date | August 31, 2023 |
Submission Date | January 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |