Türkçe, dünyada en çok konuşulan ve ilgi gören dillerdendir. Bu doğrultuda hem Türkiye’de hem de farklı ülkelerde yabancı dil olarak Türkçe öğretimi yapılmaktadır. Yüz yüze yapılan Türkçe öğretim faaliyetleri, ilk olarak koronavirüs salgını nedeniyle sonrasında da 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş merkezli depremler nedeniyle zorunlu olarak uzaktan eğitim şeklinde yapılmıştır. Bu sıkıntılı dönemlerde uzaktan eğitim önemli bir işlev görmüş ve eğitimin devamlılığı sağlanmıştır. Fakat bu süreçte uzaktan eğitimden kaynaklı bazı sıkıntılar da yaşanmıştır. Bu çalışmada yaşanan bazı sıkıntılar uluslararası öğrencilerin düşüncelerine göre incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmanın analiz birimini de uluslararası öğrencilerin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri oluşturmuştur. Bu doğrultuda Dicle Üniversitesi TÖMER’e devam eden 60 uluslararası öğrenciye çevrim içi olarak bir anket uygulanmıştır. Sonrasında ulaşılan veriler için içerik analizi yapılmıştır. Analiz sürecinde öğrencilerin anket sorularına verdikleri cevapların yüzdelik oranları alınmış ve bu cevapların kapsadığı alan ölçüt olarak kullanılmıştır. Öncesinde uzaktan eğitim hakkında fikir sahibi oldukları anlaşılan uluslararası öğrencilerin; internet ile ilgili problem yaşadıkları, yüz yüze eğitimi daha verimli buldukları, uzaktan eğitim sürecinde sosyal yaşantılarının sekteye uğradığı ve bunun da Türkçe öğrenmelerini olumsuz etkilediği, uzaktan eğitimin dil becerileri ile ilgili çalışmaları yapmada yetersiz kaldığı ve ders içi etkileşimin yeteri kadar sağlanamadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi Türkçe eğitimi Uluslararası öğrenciler Uzaktan eğitim 2023 Kahramanmaraş depremi.
Turkish is one of the most spoken and popular languages in the world. In this direction, teaching Turkish as a foreign language is carried both in Turkey and in different countries. Face to face Turkish teaching activities were carried out in the form of compulsory distance education, first due to the coronavirus epidemic and then due to the earthquakes centered in Kahramanmaraş on February 6, 2023. In these troubled periods, distance education played an important role and the continuity of education was ensured. However, in this process, some problems were experienced due to distance education. In this study, some of these problems were analyzed according to the opinions of international students. Case study, one of the qualitative research methods, was used in the study. The analysis unit of the study was the opinions of international students about distance education. In this direction, an online questionnaire was applied to 60 international students attending Dicle University TÖMER. Afterwards, content analysis was conducted for the data obtained. In the analysis process, the percentages of the answers given by the students to the survey questions were taken and the area covered by these answers was used as a criterion. The international students who were understood to have an idea about distance education beforehand; It was concluded that they had problems with the internet, they found face to face education more efficient, their social life was interrupted during the distance education process and this negatively affected their Turkish learning, distance education was insufficient to carry out studies on language skills, and in class interaction was not provided enough.
Teaching Turkish as a foreign language Turkish education İnternational students Distance education 2023 Kahramanmaraş earthquake.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | September 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).