Purpose: This study was planned to evaluate the effects of the cryptocurrency trading on sleep, depressive symptoms and daily life in male teachers.
Design and Method: This study, which was planned as a comparative cross-sectional study based on the personal survey method, consisted of data collected from 150 teachers between March and April 2022. The data obtained by face-to-face interview. During the interview, “A Questionnaire on Descriptive Features and Effects of Cryptocurrency on Daily Life”, “Pittsburgh Sleep Quality Index” and “Beck Depression Scale” were applied to the participants of this study. Percentages, means and independent groups were analysed using t test.
Findings: It was observed that cryptocurrency trading affected negatively the daily-life of male teachers, increased the stress level of individuals, caused an increase in sleep problems and depressive complaints. The only advantage of the cryptocurrency market for the participants was to increase their economic literacy.
Conclusion: According to the results of this study, it affects individual health negatively. It is recommended that the study be replicated in large multicultural groups to understand whether cryptocurrency trading needs to be included in screening and assessment protocols like other.
Amaç: Bu çalışma, kripto para ticaretinin erkek öğretmenlerde uyku, depresif belirtiler ve günlük yaşam üzerindeki etkilerini değerlendirmek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Kişisel tarama yöntemine dayalı karşılaştırmalı türde kesitsel bir çalışma olarak planlanan bu çalışma, Mart-Nisan 2022 tarihleri arasında 150 erkek öğretmenden toplanan verilerden oluşmuştur. Veriler yüz yüze görüşme yöntemiyle, “Tanıtıcı Özellikler ve Kripto Paranın Günlük Yaşama Etkilerine İlişkin Soru Formu”, “Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi Ölçeği” ve “Beck Depresyon Ölçeği” uygulanarak toplanmış olup, yüzdelikler, ortalamalar ve bağımsız gruplarda t test kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Kripto para ticaretinin erkek öğretmenlerin günlük hayatını olumsuz etkilediği, bireylerin stres düzeyini artırdığı, uyku problemlerinde ve depresif yakınmalarda artışa neden olduğu gözlemlenmiştir. Katılımcılar için kripto para piyasasının tek avantajının ekonomik okuryazarlığı artırması olarak ifade edilmiştir.
Sonuç: Çalışma bulgularına göre sağlığı olumsuz yönde etkileyen kripto para ticaretinin diğer bağımlılık türleri gibi tarama ve değerlendirme protokollerine dahil edilme gereksinimini olup olmadığını anlamak için, çalışmanın çok kültürlü büyük gruplarda tekrarlanması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 28, 2023 |
Acceptance Date | December 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).