Adaletin içeriği ile ilgili çok sayıda çalışma yapılmasına rağmen âdil bireylerin
nasıl yetiştirileceğine dair yapılan çalışmalar çok yetersizdir. Oysa adaletin ne
olduğunu keşfetmek kadar eylem ve davranışlarında adaletli olan bireylerin na-sıl yetiştirilebileceği hususunu keşfetmek de o kadar önemlidir. Bilindiği gibi
bireyin adaletli davranması sadece kendi iradesinin bir sonucu değil aynı za-manda çok sayıda çevresel şartların varlığının da bir sonucudur. Âdil bireylerin
yetiştirilmesinde anadilin gelişmişlik düzeyi, toplumsal kavram, fazilet, bilgi
ve adalet birikimi, güçlü aile yapısı, eğitim sistemi, dinî ve ahlakî önderliğin
güvenirlik derecesi ve gelişmiş sanat gibi kurumların önemli etkisi vardır. Said
Nursi, ilgili çevresel şartlar ile ‘âdil kişi’ ilişkisini Sahabe örneğinden hareketle
derinliğine araştırır. Ona göre kişilerin iradeleriyle adaletli davranabilmelerini
motive eden faktörler, toplumda adaletle adaletsizliğin, âdil rol modelleri ile
zalim aktörlerin kesin hatlarla birbirinden ayrışması; bireylerin adaletsizlik ve
haksızlığın olumsuz etkisine sayısız defa maruz kalarak zulümden nefret etme-leri; toplumsal olarak zihinlerin ve duyguların adaleti aramaya yoğunlaşması;
kavramların bireyleri adaletli davranmaya sevk edecek derecede canlı ve uyarıcı
olması şeklinde ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Refereed Articles |
Authors | |
Publication Date | October 7, 2018 |
Submission Date | August 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 5 |
Katre International Human Studies Journal is open access journal under the CC BY-NC license (Creative Commons Attribution 4.0 International License)
Based on a work at https://dergipark.org.tr/en/pub/katre
E-mail: katre@iikv.org