This study aims to compare the primary school 1-4 mathematics curricula published in 2018 and 2024. In this study, where the case study model was adopted, data were collected through document review. The collected data was analyzed with the descriptive analysis technique. The analysis revealed that the primary changes occurred in the naming of learning and sub-learning areas, with the 2024 curriculum adopting the terms ‘theme’ and ‘content’. It has been determined that 229 learning objectives were replaced by 111 learning outcomes in the 2024 program. It has been observed that a skill-based, thematic structure has been adopted with the 2024 curricula, a more concrete process has been processed based on daily life problems, and coding activities have been included. In the 2024 program, some concepts such as tree diagram, column chart, point, line, ray and plane have been removed. Angle has been associated with daily life and addressed as a dynamic rotation quantity. Moreover, at the 3rd and 4th grade levels, addition, subtraction, multiplication and division operations are given in the context of making predictions and performing mental calculations before the presentation of procedural information.
Bu çalışmada 2018 ve 2024 yıllarında yayımlanan ilkokul 1-4 matematik dersi öğretim programlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Yapılan çalışmada durum çalışması modeli kullanılmış olup doküman incelemesi ile veriler toplanmıştır. Toplanan veriler ise betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, öncelikli değişikliklerin öğrenme ve alt öğrenme alanlarının isimlerinde olduğu, 2024 programında tema ve içerik olarak adlandırmaların yapıldığı görülmüştür. Ayrıca, 2018 programında yer alan 229 kazanımın, 2024 programında yerini 111 öğrenme çıktısına bıraktığı belirlenmiştir. 2024 programı ile beceri temelli, tematik bir yapıya geçildiği, günlük yaşam problemlerinden yola çıkılarak daha somut bir süreç işlendiği, kodlama etkinliklerine yer verildiği görülmüştür. 2024 programında ağaç şeması ve sütun grafiği ile nokta, doğru, ışın ve düzlem gibi kavramların kaldırıldığı belirlenmiştir. Açı, günlük yaşamla ilişkilendirilerek dinamik bir dönme miktarı olarak ele alınmıştır. Ayrıca, 3. ve 4. sınıf düzeylerindeki toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemleri önce tahminde bulunma ve zihinden işlem yapma bağlamında verilmiş, ardından işlemsel bilgi anlamında nasıl olduğu sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | September 8, 2024 |
Acceptance Date | November 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 1 |