The
general aim of this study is to investigate the effect of the problem posing
approach for students' academic success. The study was carried
out with totally 39 students at two classes in a public school associated
with the Ministry of National Education on the central district from Kastamonu
province on the second semester of 2014-2015 Educational year. In this study,
the experimental pattern of the research is based on pre-test and post-test
control group model. One of these two groups formed by an impartial
assignment was chosen as experimental group (n=19), the other as control group
(n=20). Problem solving and problem posing activities in reference to the
activity plans based on the problem posing approach was prepared by the
researcher while these activities were practiced on the experimental group, the
problems solved in the experimental group were solved in the control group. In
the study, the quantitive data obtained through the academic success criteria
prepared by the researcher to evaluate the students' academic success. At the
same time, semi-structured interview forms were used as a qualitative data
collection tool to investigate the ideas of the experimental group
students. At the end of the study, the
results were analyzed SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) and
collecting required statistical informations. Descriptive analyses approach was
used in order to analyze the data required from the interviews. The
results show that there is not a significant difference between the test scores
of the experimental and control group students got in the academic success
test[t(37)=1,963, p>.05]. But then experimental group students have
expressed positive opinion about the problem posing activities.
Bu
araştırmanın genel amacı, problem kurma yaklaşımının öğrencilerin akademik
başarısına etkisini incelemektir. Araştırma, 2014-2015 Eğitim Öğretim yılının
ikinci döneminde, Kastamonu ili merkez ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na
bağlı faaliyet gösteren bir devlet okulunun sekizinci sınıfında öğrenim gören
toplam 39 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışma kontrol gruplu yarı deneysel desen
modeline göre gerçekleştirilmiştir. Yansız atama ile belirlenen iki sınıftan
biri deney grubu (n=19), diğeri ise kontrol grubu (n=20) olarak seçilmiştir.
Araştırmada deney grubunun yer aldığı dersler problem kurma yaklaşımına dayalı
planlara göre problem çözme ve kurmayı içeren etkinlikler ile yürütülmüşken,
kontrol grubuna ise deney grubundaki problemler çözdürülmüştür. Araştırmada
nicel veriler, öğrencilerin akademik başarısını ölçmek için geliştirilen
akademik başarı ölçeği kullanılarak toplanmıştır ve gerekli istatistikî
teknikler belirlenerek SPSS (Statistical Package for Social Sciences) paket
programı yardımı ile analiz edilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler ise
içerik analiz yaklaşımı ile ele alınmıştır. Araştırma sonucunda, araştırmaya
katılan deney ve kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı testinden
aldıkları test puanları arasında manidar bir farklılaşma olmadığı
belirlenmiştir [t(37)= 1,963, p>.05]. Ancak deney grubunda yer alan öğrenciler problem
kurma yaklaşımına dayalı etkinliklere yönelik olumlu görüş bildirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | February 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |