Purpose: This study investigated how primary school preservice mathematics teachers and preservice classroom teachers
classified the learning objectives and problems about fractions in terms of knowledge and cognitive processes. In addition, the
study examined how preservice teachers posed problems about the learning objectives regarding fractions and what kind of
errors they made in this process.
Design/Methodology/Approach: Designed with the mixed research model, the study was carried out during the 2019-2020
academic year with the participation of 55 preservice middle school mathematics teachers and 101 preservice classroom
teachers. It was determined nine objectives about "Fractions" and "Operations with Fractions" from the 2018 Mathematics
Curriculum, and the preservice teachers were asked to classify these objectives in terms of knowledge and cognitive process
dimensions of the revised Bloom's taxonomy and to pose suitable problems for each of these objectives.
Findings: Analyses conducted in the framework of the study showed that while classifying the learning objectives at the level
of understanding and applying, both primary school preservice mathematics teachers and preservice classroom teachers
confused the steps of recognizing fractions and using fractions and obtained a low rate in regards to accurate classification.
Regarding the knowledge dimension, it was observed that the preservice teachers did not confuse the learning objectives with
each other at the conceptual and procedural knowledge level and performed a moderately accurate classification. On the other
hand, it was concluded that both preservice middle school mathematics teachers and preservice classroom teachers were able
to pose accurate problems in line with the knowledge process and cognitive process dimensions relevant to the learning
objectives, but they did not have the same performance in classifying the problems prepared for these objectives. The errors
made by preservice teachers in the process of problem posing were collected under three categories as "problems not relevant
to the learning objective ", "limitations regarding subject matter knowledge" and "limitations in problem posing skills".
Highlights: it is concluded that it is very important for preservice teachers in the learning and teaching process to problem
posing in line with the behavior to be measured in terms of knowledge and cognition by paying attention to the purpose of the
learning objective.
Çalışmanın amacı: Bu çalışmada, kesirler konusuna ait kazanımların ve problerin ilköğretim matematik ve sınıf öğretmeni
adayları tarafından bilgi ve bilişsel süreç açısından nasıl sınıflandırıldıkları incelenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının kesirler
konusuna ait kazanımlara yönelik nasıl problem kurdukları ve problem kurma sürecinde ne tür hatalar yaptıkları belirlenmiştir.
Materyal ve Yöntem: Karma araştırma modeli ile tasarlanan bu çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılında, 55 ilköğretim
matematik ve 101 sınıf öğretmeni adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. 2018 matematik dersi öğretim programında yer alan
“Kesirler” ve “Kesirlerle İşlemler” konularına ait dokuz kazanım belirlenmiş ve adaylardan bu kazanımları revize edilmiş Bloom
taksonomisinin bilgi ve bilişsel bilişsel süreç boyutları açısından sınıflandırmaları ve bu kazanımlara uygun bir problem kurmaları
istenmiştir.
Bulgular: Yapılan analizler sonucunda, bilişsel süreç boyutu açısından hem ilköğretim matematik hem de sınıf öğretmeni
adaylarının anlamak ve uygulamak basamağındaki kazanımları sınıflandırırken birbiri ile karıştırdıkları ve düşük oranda doğru
bir sınıflandırma yaptıkları görülmüştür. Bilgi boyutu açısından ise adayların kavramsal ve işlemsel bilgi basamağındaki
kazanımları sınıflandırırken birbiri ile karıştırmadıkları ve orta oranda doğru bir sınıflandırma yaptıkları görülmüştür. Diğer
taraftan, bu çalışmada, hem ilköğretim matematik hem de sınıf öğretmeni adaylarının kazanımın bilgi ve bilişsel süreç boyutuna
uygun problem kurabildikleri görülürken, kazanımları ve bu kazanımlara yönelik hazırlanan problemleri sınıflandırmada ise aynı
performansı sergileyemedikleri dikkatleri çekmiştir. Adayların problem kurma sürecinde yaptıkları hatalar incelendiğinde ise
hataların “kazanım dışı sorular“, “alan bilgisine yönelik sınırlılıklar”, “problem kurma becerisine yönelik sınırlılıklar” şeklinde üç
kategori altında toplandığı görülmüştür.
Önemli Vurgular: Adayların problem kurma sürecinde kazanımın eğitsel amacına ve ifadesine dikkat ederek, bilgi ve bilişsel
süreç açısından ölçülmek istenilen davranışa uygun problem kurulmasının öğrenme ve öğretme sürecinde oldukça önemli
olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2022 |
Acceptance Date | February 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |