Planlama becerisi, problem çözme ve karar verme sürecinde önemli bir rol oynayan temel becerilerden biridir. Özellikle çocukluk döneminde okulla ilgili öğrenme süreçlerinin yönetilmesinde, ilerleyen yaşlarda ise günlük hayat aktivitelerinin yerine getirilmesinde önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmanın amacı, planlama becerisini ölçen 4 diskli Londra Kulesi (TOL) testinin bilgisayarlı bir versiyonunu geliştirmektir. Araştırma, çocukları, yetişkinleri ve her ikisini de içeren grupların yer aldığı üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 5-53 yaş arası çocuk ve yetişkin bireylerin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin normal dağılım göstermemesi sebebiyle verilerin analizinde parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, yaş ile planlama becerisi, ilk denemede çözülen soru sayısı, üç denemede çözülen soru sayısı arasında anlamlı ilişkiler olduğunu göstermektedir. Sonuçlar, artan planlama becerisinin ve ilk denemede çözülen sorun sayısının artan yaşla ilişkili olduğunu göstermektedir. Üç denemede çözülen soru sayısının yaşın azalmasıyla ilişkili olduğu, yaş ile planlama zamanı arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları, yetişkin grupta cinsiyet değişkeninin zamanı planlamada etkili olduğunu göstermektedir. 4 diskli bilgisayara dayalı TOL’un planlama becerisini ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir. Bu araştırma normal gelişim gösteren bireylerle yürütülmüş olup, ilerleyen çalışmalarda klinik çalışmalarda kullanılmak üzere başka bir grupla geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması önerilmektedir.
Planning ability is one of the core abilities and playing an essential role in problem-solving and decision-making process. Mainly, it is critical in childhood managing school-related demands and carrying out daily activities in older ages. This study aims to develop a computerized version of the 4-disc Tower of London (TOL) test. Method: The research was conducted by three studies, including children, adults, and combined samples. The research consisted of children and adults who were 5-53 years. Nonparametric tests were used, thereby that the research data had a non-normally distributed pattern. Research results show significant relationships between age and planning ability, the number of problems solved on the first trial, and the number of problems solved within three trials. Results show that increasing planning ability and the number of problems solved on the first trial was associated with increasing age. The increasing number of problems solved within three trials was associated with decreasing age. There was no significant relationship between age and planning time. Research results show that gender has an effect on planning time in the adult group. Reliability and validity results showed that the computerized version of 4-disc TOL was a reliable and valid measure as the original version. This study was conducted by healthy participants, so there is a need for psychometric study for clinical use in Turkish literature.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Acceptance Date | April 21, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 3 |