Yapılan bu çalışmanın amacı, doktora mezunu öğretmenlerin görüşleri ışığında, Milli Eğitim Bakanlığının, doktora mezunu öğretmenlerin kariyer yönetimi ve istihdamı konusundaki politika, yaklaşım ve uygulamalarının incelenmesi, ilgili öğretmenlerin beklentilerinin araştırılmasıdır. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırma, belli bir olguya veya duruma ilişkin bireysel algı ve perspektiflerin ortaya çıkarılarak yorumlanması esasına dayanan fenomenoloji deseninde yürütülmüştür. Çalışma yapılan görüşmelere katılmayı kabul eden 21 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, doktora mezunu öğretmenlerin görüşlerini almak için birebir görüşmeler yapılmıştır. Ulaşılan verilerinin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenler, mevcut istihdamlarından memnun olmadıklarını, yasal mevzuatta sağlanan hakların yetersiz olduğunu bu durumun iş doyumu ve motivasyon düzeylerini olumsuz yönde etkilediğini, kurumsal olarak kendilerine bir değer ve önem verilmediğini, bilgi ve birikimlerinden yeterince yararlanılmadığını, bakanlığın bu konuda yürüttüğü politikaların çok yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Lisansüstü eğitim yapan öğretmenlerin bilgi ve birikimlerine uygun istihdamları sağlanabilir ve özlük hakları geliştirilebilir. Üniversitelerde uygulanan akademik teşvik sistemine benzer bir teşvik sistemi MEB bünyesinde de oluşturulabilir. Uygulama tecrübesi olan doktora mezunu öğretmenlerin, üniversitelerin eğitim fakültelerinde istihdamına yönelik YÖK nezdinde somut adımlar atılabilir. MEB’de çalışan öğretmenlerin özlük hakları, aynı unvana sahip üniversitelerde çalışan akademisyenlerin özlük haklarıyla eşitlenebilir. Liyakate dayalı etkili insan kaynakları yönetimi ile insan kaynağını seçmek, motive etmek, performansını ölçmek ve yükseltmek için gereken düzenlemeler yapılabilir.
öğretmen istihdamı öğretmen kariyer gelişimi insan kaynakları yönetimi eğitim yönetimi eğitim politikaları
Purpose: The aim of this study is to examine the policies, approaches and practices of the Ministry of National Education on career management and employment of PhD graduate teachers and to investigate the expectations of the relevant teachers in light of their opinions.
Design/Methodology/Approach: This research was carried out by qualitative research method. In this context, the research was carried out in the phenomenology pattern based on the interpretation of individual perceptions and perspectives related to a particular phenomenon or situation. The study was carried out with 21 teachers who agreed to participate in the interviews. In the study, face-to-face interviews were conducted individually to get the views of teachers with PhD degrees. Content analysis technique used in the analysis of research data. In order to interpret the phenomenon investigated in the research in a better way, the relevant texts (legistation, vision document etc.) were analyzed using the document analysis technique.
Findings: The teachers who participated in the study stated that they were not satisfied with their current employment, and the rights provided in legal legislation were inadequate. They implied that this situation negatively affected the job satisfaction and motivation levels, and they were not given value and importance institutionally. They also added that they never adequately benefited from their knowledge and that the policies carried out by the ministry on this issue were very inadequate.
Suggestions: Based on the results obtained within the scope of the research, it can be suggested to provide postgraduate teachers' employment in accordance with their knowledge and experience and to improve their personal rights.An incentive system similar to the academic incentive system applied in universities can also be created within the Ministry of Education (MEB). Concrete steps can be taken in the face of HEI for the employment of doctoral graduates with application experience in the faculty of education of universities. The personal rights of teachers working at MEB can be equalized by the personal rights of academicians working in universities with the same title.
teacher employment teacher career development human resource administration educational administration education policies
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Acceptance Date | April 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 4 |