Günümüz rekabet koşulları örgütleri stratejik bir bakış açısıyla faaliyetlerini yürütmeye yöneltmektedir. Özellikle örgüt çevresinde meydana gelen değişim ve gelişim örgütlerin yönetim yapılarından uygulamalarına kadar birçok alanda sahip olduğu kaynakları etkili bir biçimde kullanmalarına olanak tanımaktadır. Stratejik halkla ilişkiler örgütlerin çevreleriyle olan ilişkilerinde örgüte önemli bir katkı sağlamaktadır. Teknolojik gelişmelere bağlı olarak örgütlerin çevreleriyle olan etkileşim süreci geçmişle kıyaslandığında günümüzde daha hızlı ve kısa süre içerisinde gerçekleşmektedir. Bu durum örgütlerin karar alma süreçlerinde, çevresel beklenti ve tepkilere daha stratejik davranmaları ve çevrenin beklentilerini etkili bir iletişim süreciyle karşılamaları gerekliliğini ortaya koymaktadır. Stratejik halkla ilişkiler bu sürecin örgüt lehine oluşacak biçimde yürütülmesinde örgütlere yönetsel ve stratejik olarak etkili bir işlev sağlamaktadır. Kaynak bağımlılığı kuramı örgütün çevreleriyle olan ilişkilerinde kuramsal bir yaklaşım sunmaktadır. Çalışmanın amacı alan yazında sınırlı olan stratejik halkla ilişkilerin kaynak bağımlılığı kuramı perspektifinde nasıl ve ne şekilde kullanıldığını açıklamaya çalışmaktır.
Today's competitive conditions require organizations to carry out their activities with a strategic perspective. Especially changes and evolution in organizational environments enable organizations to utilize their resources powerfully in many areas, from management structures to practices. Strategic public relations contributes significantly to an organization's relationships with its environment. Depending on technological developments, the process of interaction of organizations with their environment takes place faster and in a shorter time compared to the past. This situation highlights the need for organizations to act more strategically in response to the expectations and reactions of the environment in their decision-making processes and to effectively meet the expectations of the environment through a communication process. Strategic public relations provides organizations with an effective function in managing the process in a way that is both administratively and strategically beneficial to the organization. Resource dependence theory offers a theoretical approach to the interactions of organizations with their environment. The study aims to explain how strategic public relations, which is limited in the literature, is used from the perspective of resource dependency theory.
resource dependence theory strategic public relations organizational theories strategic management
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Relations, Human Resources and Industrial Relations (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2024 |
Submission Date | February 15, 2024 |
Acceptance Date | May 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.