In this article; the
effect of advertisement, which is one of the promotional factors of marketing
mix, on fruit juice consumption and brand choice are examined. It is analyzed
that the cross-sectional data obtained from 389 consumers in Antalya province by
face-to-face survey method. Recollection level of commercial applications for
fruit juice products is found 34%, new brand or product buying level was found
about 9%, consumer rate that can be defined as absolute mass in the frames of
loyalty level was found 36.3%. Results reflect the effect of brand commercial
applications on promotional element of the marketing mix factors. From the
findings, moreover, it can be implied that commercials are important tools to
compose consumer awareness.
Bu
makalede; pazarlama karmasının tutundurma elemanı unsurlarından biri olan
reklamın, meyve suyu tüketimi ve marka tercihine olan etkileri incelenmektedir.
Antalya il merkezinde toplam 389 tüketiciden yüz yüze anket yöntemiyle elde
edilen yatay kesit verileri analiz edilmiştir. Meyve suyu ürünlerinde yapılan
ticari reklam uygulamalarının hatırlanma düzeyi %34, yeni marka veya ürün
çeşidi satın alma oranı da %9’lar seviyesinde, sadakat düzeyi açısından mutlak
kitle olarak tanımlanacak tüketici oranı da %36,3 seviyesinde bulunmuştur.
Sonuçlar, marka bazında ticari amaçlı reklam uygulamalarının pazarlama karması
unsurlarından tutundurma elemanı üzerindeki etkisini yansıtmaktadır. Bunun yanı
sıra reklam uygulamalarının tüketici bilinci oluşturulmasında önemli bir araç
olduğuna işaret edecek bulgulara rastlanmıştır.
Journal Section | RESEARCH PAPERS |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 8 Issue: 15 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.