Companies need to open up to international markets to operate in global conditions for many years. It is of great importance for companies to use market information, competition, and technology intelligence effectively in order to gain tactical and strategic superiority and compete against their competitors in a competitive environment.
The aim of this study is to determine the competitive intelligence, technology intelligence and export market information usage levels of companies and to reveal the factors that differentiate the level of intelligence use and to reveal the importance of their use for companies. In accordance with the purpose of the research, the survey technique, one of the quantitative research methods, was used to collect the data set of the study. The population of the research consists of companies that manufacture and export agricultural machinery in Konya. Purposive sampling method was used as the sampling method. Findings obtained after the analysis of the data; it has been revealed that there is no difference between export market information, competitive intelligence, and technology intelligence according to the sector in which the businesses operate. There was no difference between the period of operation of the businesses and export market information, competition intelligence and technology intelligence. Another result is; there is no difference between the intelligence experience of the businesses and the levels of competitive intelligence and technology intelligence. There is a difference between the intelligence experience of the businesses and the export market knowledge. In addition, it has been concluded that the increase in competitive intelligence improves technology intelligence, with the increase in export market information businesses want to have technology intelligence equipment. Also, it has been concluded that as the export market knowledge increases, the more technology intelligence is used, and the performance of companies increases.
Competitive Intelligence International Marketing Exporting Target Market
Firmalar küresel koşullarda uzun yıllar faaliyet gösterebilmeleri için uluslararası pazarlara açılmaları gerekmektedir. Rekabet ortamında rakiplerine karşı taktiksel ve stratejik üstünlük sağlamak ve rekabet edebilmek için pazar bilgisi, rekabet ve teknoloji istihbaratını etkin şekilde kullanmaları firmalar için büyük önem arz etmektedir.
Bu çalışmanın amacı firmaların rekabet istihbaratı, teknoloji istihbaratı ve ihracat pazar bilgisi kullanım düzeylerini belirlemek, istihbarat kullanım düzeyinin hangi faktörlere bağlı olarak farklılaştığını ve bunların kullanımının firmalar için önemini ortaya koymaktır. Araştırmanın amacına uygun olarak çalışmanın veri seti toplanmasında nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Konya’da tarım makineleri imalatı ve ihracatı yapan firmalar oluşturmaktadır. Örnekleme yöntemi olarak amaçlı örnekleme yöntemine başvurulmuştur. Verilerin analiz edilmesinin ardından elde edilen bulgular; işletmelerin faaliyette bulunduğu sektöre göre ihracat pazar bilgisi, rekabet istihbaratı ve teknoloji istihbaratı arasında farklılık bulunmadığını ortaya koymuştur. İşletmelerin faaliyette bulunduğu süre ile ihracat pazar bilgisi, rekabet istihbaratı ve teknoloji istihbaratı arasında farklılık da bulunmamıştır. Diğer bir sonuç ise; işletmelerin istihbarat tecrübesi ile rekabet istihbaratı ve teknoloji istihbaratı düzeyleri arasında bir farklılık bulunmamasıdır. İşletmelerin istihbarat tecrübesi ile ihracat pazar bilgisi arasında bir farklılık bulunmaktadır. Bunun yanında rekabet istihbaratının artmasının teknoloji istihbaratını geliştirdiğini, işletmelerin ihracat pazar bilgisinin artması ile teknoloji istihbaratı donanımına sahip olmak istediği, ihracat pazar bilgisi arttıkça teknoloji istihbaratının daha çok kullanıldığı ve işletmelerin performansının arttığı sonuçlarına da ulaşılmıştır.
Rekabet İstihbaratı Uluslararası Pazarlama İhracat Hedef Pazar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uluslararası Pazarlama |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 44 |