Barış Bıçakçı’nın Bizim Büyük Çaresizliğimiz (2004) romanı, içeriğinde yer alan ilişkilerin dinamikleri itibariyle kayda değer bir anlatı ortaya koyar. “Aynı evi paylaşan iki erkek” ve “onların hayatına dâhil olan genç bir kız” öznelerini içeren ilişkiler ağının potansiyel gerilimleri bir yana, özellikle bu ilişkilerin Ender ayağında gözlenen yapılanma dikkat çekici bir durum oluşturur. Öyle ki, obsesif bir biçimde Ender’in hayatına eklemlenen “geçmiş”, onun her yeni ilişkisini de örgüleme erkini elinde bulundururken, söz konusu ilişkilerin bir yere varamadan kesintiye uğramasına da neden olur. –Tıpkı postmodern bir anlatıda nasıl “anlam” çoğu kez tam kurulur gibi olurken kesinlik kazanamadan bir söküme uğrarsa-, bu romanda da Ender’in ilişkileri belli bir teşekkül halinin sonrasında “tekâmül edemeden askıda kalma” gibi bir hali içerir. Bu açıdan ilişkiler, bir taraftan kendi varoluşlarını örgülerken, bir taraftan da kendi sökümlerini hazırlar. Üstelik bu durum, kahramanın geçmişteki yaşantısından bugüne uzanan çizgide, sürekli tekrarlanan halkalar biçimindedir. İçinde bulunduğu hal, bir taraftan kahramanın ilişkilerini sona vardır (a)mama noktasında –bir umut yitiminin eşliğinde- belirleyici olurken, bir taraftan da onun adına bu “tamamlanmamışlığı” içselleştirmekte, doğallaştırmakta ve kanıksanmışın, ait olunanın ya da olması gerekenin alanına taşımaktadır. Ender’in söz konusu ilişkileri, bu bakımdan, bir tür “çaresizliği” içerse de bir kriz ya da buhrana açılmayan, aksine, onu bir bakıma “ona içkin duygularıyla” buluşturarak kendi “biricik” alanında konumlayan, sağaltıcı bir zeminde de yer alır.
Barış Bıçakçı's novel Our Grand Despair (2004) presents a remarkable narrative in terms of the dynamics of the relationships in its content. Aside from the potential tensions of the network of relationships involving the subjects "two men sharing the same house” and "a young girl involved in their life”, the structuring observed in the Ender leg of these relationships is particularly striking. So much so that the "past”, which is obsessively incorporated into Ender's life, has the power to weave each of his new relationships, but also causes these relationships to be interrupted before they can be completed. -Just as in a postmodern narrative, "meaning” often seems to be established but is destroyed before it becomes certain-, in this novel, Ender's relationships involve a situation of "being suspended without being able to evolve” after a certain state of formation. In this respect, while relationships weave their own existence, they also prepare for their own dismantling. Moreover, this situation is in the form of constantly repeating circles in the line extending from the hero's past life to the present. While this situation, on the one hand, is decisive at the point where the hero's relationships (are) not coming to an end - accompanied by a loss of hope -, on the other hand, it internalizes and naturalizes this "incompleteness” on his behalf and carries it to the realm of what is taken for granted, what belongs or should be. In this respect, Ender's relationships, although they involve a kind of "desperation”, are formed on a constructive ground that does not lead to a crisis or depression; on the contrary, positions him in his own "unique” space by bringing him together with his "innate feelings”.
obsession of the past incomplete relationship cycles emotional uniqueness Barış Bıçakçı novel
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 10, 2025 |
Submission Date | January 6, 2025 |
Acceptance Date | February 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |