In the study, it was aimed to determine to what extent the middle school students included the basic building elements in the narrative texts written. However, the items included were evaluated according to the grades level. Survey model was used in the research. The sample of the study consists of 95 middle school students from different grade levels. Uncontrolled writing practice was used to determine the level of students' use of narrative text elements. The data related to the basic building elements were collected using the Narrative Elements Assessment Scale. As a result of the research, it was determined that middle school students place basic building elements at a simple level while writing narrative texts. In addition, students include the most problem / solution elements while writing narrative texts. In addition to this, it is also reached that the grade level has an effect on space, time, initiating event, initiative and result / solution elements.
Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin yazdığı hikâye edici metinlerde temel yapı unsurlarına ne düzeyde yer verdiklerini belirlemek ve bu durumu sınıf düzeyine göre değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, farklı sınıf seviyesinde öğrenim gören 95 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilerin yazdığı metinlerdeki hikâye edici metin unsurlarını belirlemek için serbest yazma uygulaması yapılmıştır. Uygulama kapsamında yazılan hikâye edici metinlerin temel yapı unsurlarına ilişkin veriler Öykü Unsurları Değerlendirme Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonunda, ortaokul öğrencilerinin hikâye edici metin yazarken metinlerinde temel yapı unsurlarına basit düzeyde yer verdiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin hikâye edici metin yazarken en iyi ve ayrıntılı biçimde sorun / çözüm unsuruna yer verdiği görülmüştür. Bunlarla birlikte sınıf düzeyinin mekân, zaman, başlatıcı olay, girişim ve sonuç /çözüm unsurları üzerinde etkili olduğu da ulaşılan sonuçlardandır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |