Bu çalışmada, ilkokul 1- 4. sınıf Türkçe ders
kitaplarında bulunan öyküleyici metinlerin değer analizi yaklaşımına göre
inceleyip, metinlerin bu yaklaşıma uygunluğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden belge (doküman) analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017- 2018 yılında okutulan
ilkokul 1- 4. sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan 73 öyküleyici metin
oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki öyküleyici metinler, Ersoy ve Şahin (2012)
tarafından kullanılan Etkinlik Kriterleri Çizelgesi (EKÇ) adı verilen ölçeğin,
Değer Analizi Yaklaşımı bölümü kullanılarak değerlendirilmiştir. Değerlendirme
sonucunda elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmadan
elde edilen bulgulara dayanarak şu sonuçlara ulaşılmıştır: Bu metinlerde toplam
66 değer işlenmiştir. Öyküleyici metinlerin hiçbiri değer analizi yaklaşımına
tamamen uygun değildir. 1. Sınıf Türkçe ders kitabında bulunan 10 öyküleyici
metinden 5’i değer analizi yaklaşımına göre kısmen uygun, 5’i de değer analizi
yaklaşımına uygun değildir. 2. Sınıf Türkçe ders kitabında bulunan 22
öyküleyici metinden 13’ü değer analizi yaklaşımına göre kısmen uygun, 9’u de
değer analizi yaklaşımına uygun değildir. 3. Sınıf Türkçe ders kitabında
bulunan 23 öyküleyici metinden 12’si değer analizi yaklaşımına göre kısmen
uygun, 11’i de değer analizi yaklaşımına uygun değildir. 4. Sınıf Türkçe ders
kitabında bulunan 18 öyküleyici metinden 8’inin değer analizi yaklaşımına göre
kısmen uygun, 10’unun ise değer analizi yaklaşımına uygun olmadığı tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2020 |
Submission Date | June 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 55 |