The purpose of this research is to determine general trends in the field by examining the
postgraduate theses and dissertations written in the field of educational economics in Turkey. Descriptive survey method and content analysis techniques were used in the study. 80 masters
theses and doctorate dissertations written over the last 25 years in the field of educational economics
in Turkey have formed the universe of this research. All of these theses and dissertations have
been reached within the scope of the research. It is observed in the study that theses in education
economics are more popular at master’s level, they are written intensely in Turkish, mostly
produced in 2014 and 2015. It has been observed that the quantitative methods and especially
the survey and document analysis models are used more frequently in the theses. Most of the
theses prepared for the Institute of Social Sciences rather than Institute of Educational Sciences.
When the genders of the thesis writers and the thesis advisors are examined, it is seen that the
men are more interested in the fields both doctorate and master levels. In terms of academic
rankings, professors appear to give more weight to the field. When we look at the distribution
of the issues of theses, “financial resources, education and costs, education and development,
education and employment situations” come to the forefront. In general, theses in the field of
educational economics appear to be inadequate both in terms of quality and quantity. There is a
need for work that is unique in terms of subject and method, and that produces solutions to the
educational problems in Turkey.
Bu araştırmanın
amacı Türkiye’de eğitim ekonomisi dalında yazılmış lisansüstü tezleri
inceleyerek alandaki genel eğilimlerini belirlemektir. Araştırmada betimsel
tarama yöntemi ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Son 25 yılda
Türkiye’de eğitim ekonomisi alanında yapılan 80 yüksek lisans ve doktora tezi,
araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında bu tezlerin
tamamına ulaşılmıştır. Çalışmada eğitim ekonomisi dalındaki lisansüstü
tezlerin yüksek lisans seviyesinde daha popüler olduğu, yoğun olarak Türkçe
dilinde yazıldığı, en çok 2014 ve 2015 yıllarında üretildiği görülmektedir.
Nicel yöntemlerin ve özellikle tarama ve doküman analizi modellerinin tezlerde
sıklıkla kullanıldığı, Sosyal Bilimler Enstitülerinin, Eğitim Bilimleri
Enstitülerine oranla daha fazla çalışma yaptığı gözlenmiştir. Tezleri
yazanların ve tez danışmanlarının cinsiyetlerine bakıldığında ise erkeklerin
hem doktora hem de yüksek lisans düzeyinde alana daha fazla ilgi gösterdiği
görülmektedir. Unvan olarak profesörlerin alana daha fazla ağırlık verdiği
ortaya çıkmaktadır. Konuların dağılımına bakıldığında ise, “finansal
kaynaklar, eğitim ve maliyet, eğitim ve kalkınma, eğitim ve istihdam
durumları” öne çıkmaktadır. Genel olarak eğitim ekonomisi alanındaki tezlerin
hem nitelik hem de nicelik geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır.
Konu ve yöntem bakımından özgün, Türkiye’deki eğitim sorunlarına çözüm üreten
çalışmalara gereksinim duyulmaktadır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2017 |
Acceptance Date | January 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 45 Issue: 45 |