Abstract
Kamu erişimine açık yapılar olan “kamusal mekân” niteliğindeki hizmet binaları herkes için ortak ve erişilebilir alanlar olarak tanımlanmaktadır. Kamusal mekân, kamunun isteklerine göre şekillenen aynı zamanda bir kurumun kontrol ve idare ettiği mekânlardır. Kamu hizmet binalarının taşıdığı devlet erkinin eksenindeki sorumluluk, kullanıcı ile kurulan ilişkide belirleyici olmaktadır. Tapu ve Kadastro Müdürlüğü Hizmet Binaları, arşivlerinde mülkiyet bilgilerini saklayan, servis mekânlarında kamuya hizmet sunan, ofis mekânlarının da olduğu kamusal yapılar olmalıdır. Bu araştırmanın kapsamı kamu hizmet binaları mekânsal kurgu ve organizasyonu ile mimari proje tasarım süreçlerinin Rize Tapu ve Kadastro Müdürlüğü Hizmet Binası üzerinden tanımlanmasıdır. Tasarımı biçimlendiren ve işlevselliği sağlayan gereklilikler, yapının mimarisiyle birlikte açıklanmıştır. Çalışmanın amacı, tasarım sürecinin bilgiye dönüştürülmesi ve bu süreçteki deneyimlerin paylaşılmasıdır, bu aynı zamanda bir süreç tasarımını kapsamaktadır. Mekânsal kurguyla birlikte mimari tasarım sürecine odaklanan bu çalışma, benzer nitelikteki yapılar için ihtiyaç programı oluşturulmasında ve mekânsal organizasyonları için kaynak teşkil edecektir.
Thanks
Bu araştırma, yazarının aynı zamanda proje müellifi olduğu Rize Tapu ve Kadastro Müdürlüğü Yeni Hizmet Binası mimari proje uygulamasına dayalı olarak hazırlanmıştır. Makalede ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada etik kurul izni gerekmemiştir.