This study was carried out to determine the opinions of English and primary school teachers about foreign language teaching achievements, textbooks and tools used in foreign language teaching. Qualitative research method was used in the study. The study group of the study consists of 6 primary school teachers and 9 English teachers who teach foreign languages in official primary schools in Çaycuma district of Zonguldak province. Semi-structured interview form was used as data collection tool. Content analysis, one of the qualitative data analysis techniques, was used for data analysis. As a result of the research, it was determined that the gains given in the foreign language program were sufficient, but the activities in the textbooks and the classroom environment and materials used in foreign language teaching were insufficient. In addition, it was seen that while primary school teachers had problems in pronunciation, listening and speaking activities for practice, English teachers did not.
Bu çalışma ilkokullarda yabancı dil dersini yürüten İngilizce ve sınıf öğretmenlerinin yabancı dil öğretimi kazanımları, ders kitapları ile yabancı dil öğretiminde kullanılan araç ve gereçler ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi için yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Zonguldak ili Çaycuma ilçesinde, resmi ilkokullarda yabancı dil öğretimini yürüten 6 sınıf öğretmeni ve 9 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yabancı dil programında verilen kazanımların yeterli olduğu ancak ders kitaplarındaki etkinliklerin ve yabancı dil öğretiminde kullanılan sınıf ortamı, araç- gereçlerin yetersiz olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin pratik yapmak için süre, dinleme ve konuşma etkinliklerinde telaffuz sorunları yaşarken İngilizce öğretmenlerinin bu sorunu yaşamadıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Submission Date | December 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |