One of the teaching methods that actively involve students in the education process is the creative drama method. The creative drama method, which presents the situations of learning by doing and experiencing, is a teaching method that enables students to be at the center of their learning processes thanks to its internal dynamism. In this context, the aim of this research is; The aim of this study is to determine the self-efficacy beliefs of pre-service elementary teachers regarding their use of creative drama method. The study group of the research consisted of 3rd and 4th grade students studying in the department of classroom teaching at Karadeniz Technical University in the 2016-2017 academic year, and semi-structured interviews were conducted with 20 pre-service elementary teachers selected from the study group in order to examine the research questions in depth. Mixed method was used in the collection, analysis and interpretation processes of the data obtained from the research. The data of the research were collected with a semi-structured interview form and the "Self-Efficacy Scale for Using Creative Drama Method". Quantitative data obtained in the research using the SPSS package program; qualitative data were analyzed with the content analysis method. In the findings of the research, it was found that pre-service elementary teachers’ beliefs about their use of creative drama method were high; It was determined that there was no difference according to the gender variable, and that the self-efficacy beliefs of the 3rd grade pre-service elementary teachers were higher according to the grade level variable. As a result of the interviews with the pre-service teachers, the findings supporting the quantitative data and the reasons for the pre-service teachers' thoughts were obtained.
Öğrencileri aktif bir şekilde eğitim öğretim sürecine dahil eden öğretim yöntemlerinden birisi yaratıcı drama yöntemidir. Yaparak yaşayarak öğrenme durumlarını öğrencilere sunan yaratıcı drama yöntemi, kendi iç dinamizmi sayesinde öğrencilerin öğrenme süreçlerinin merkezinde yer almayı sağlayan bir öğretim yöntemidir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanımlarına ilişkin özyeterlik inançlarını tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 akademik yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuş olup, araştırma sorularını derinlemesine incelemek üzere çalışma grubundan seçilen 20 öğretmen adayı ile yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin toplanma, analiz ve yorumlama süreçlerinde karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış mülakat formu ve “Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel veriler SPSS paket programı kullanılarak; nitel veriler ise içerik analiz metodu ile analiz edilmiştir. Araştırmaya dair bulgularda, sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı drama yöntemi kullanımlarına ilişkin inançlarının yüksek olduğu; cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı, sınıf düzeyi değişkenine göre ise, 3. sınıf öğretmen adaylarının özyeterlik inançlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarıyla yapılan görüşmeler sonucunda da nicel verileri destekleyen bulgular ve adayların düşüncelerine ilişkin gerekçeler elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | March 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 1 |