The concept of
the social system refers to the formal structure of role and status that can
form in a small, stable group. An individual may belong to multiple social
systems at once; examples of social systems include nuclear family units,
communities, cities, nations, college campuses, corporations, and industries.
The organization and definition of groups within a social system depend on
various shared characteristics such as location, socioeconomic status, race,
religion, societal function, or other distinguishable features. Talcott
Parsons was the first to propose a systematic social system theory, which he
developed as part of the paradigm of adaptation, goal attainment, integration,
and latency/pattern maintenance. The social system
defined it as only part (or sub-system) of the so-called action theory. Parsons
organized social systems in terms of action units, where one action executed by
an individual is one unit and he defines a social system as a network of
interactions between actors. Parsons' work ignited the
debate over what framework social systems should be built around, such as
actions, communication, or other relationships. This study,
designed as a theoretical review of Talcott Parsons' theories, also examines
the effects of theories on education. This study consists of Parsons'
structural-functional theory, general action theory, organizational and
evolutionary concepts, and education-related parts of the theory. In this
study, Parsons' Theory is analyzed in all aspects and a theoretical analysis of
how the theory is reflected in educational organizations is presented.
Sosyal
sistem kavramı, küçük, istikrarlı bir grupta oluşabilecek biçimsel rolü ve
statü yapısını ifade eder. Bireyler, çekirdek aile birimleri, topluluklar,
şehirler, uluslar, üniversite kampüsleri, şirketler ve okulların da yer aldığı
çok çeşitli ve birden çok sosyal sisteme ait olabilir. Bir sosyal sistem
içindeki grupların organizasyonu ve tanımı, konum, sosyoekonomik durum, ırk,
din, toplumsal işlev veya diğer ayırt edici özellikler gibi paylaşılan çeşitli
niteliklere bağlıdır. Talcott Parsons uyum, hedefe ulaşma, bütünleşme ve örüntü
sürdürme paradigmasının bir parçası olarak geliştirdiği sistematik bir sosyal
sistem kuramını ortaya atan ilk kişidir. Sosyal sistem, eylem kuramı olarak
adlandırılan kuramın yalnızca bir parçası (veya alt-sistem) olarak
tanımlamıştır. Parsons, sosyal sistemi eylem birimlerine göre düzenlemiştir;
burada bir kişi tarafından gerçekleştirilen bir eylem tek bir birimdir ve bir
sosyal sistem, aktörler arasındaki etkileşim ağı olarak tanımlanmaktadır.
Parsons'ın çalışmaları, eylem, iletişim veya diğer ilişkiler gibi etrafında
hangi sosyal sistemlerin kurulması gerektiği konusunda tartışmalara neden
olmuştur. Tarlcott Parsons’ın kuramları üzerine kuramsal tarama olarak
desenlenen bu çalışmada ayrıca kuramın eğitime olan etkileri de incelemektedir.
Çalışma, Parsons’ın yapısal-işlevsel kuramı?, genel aksiyon kuramı, örgüt
anlayışı ve kuramın eğitimle ilişkisi bölümlerinden oluşmaktadır. Çalışmada
Parsons’ın Kuramları tüm yönleriyle analiz edilmiş olup kuramın eğitim
örgütlerine nasıl yansıdığına ilişkin teorik bir analiz sunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |