BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Tutumları İle Bilgi Teknolojilerini Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2011, Cilt: 7 Sayı: 2, - 2, 05.03.2012

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler eğitim uygulamalarında daha fazla bilişim hizmetlerinden yararlanılmasını sağlamaktadır. Bu açıdan eğitimcilerin gelişen teknolojiyi sınıfta kullanabilmeleri için öncelikle teknolojiyi benimsemeleri, yakından takip etmeleri ve teknolojiye karşı olumlu tutum göstermeleri önem arz etmektedir (Marcinkiewicz, 1993–1994; Christensen, 2002; Şahin ve Akçay, 2011). Öğretmenlerin sınıflarında, teknolojiyi ne düzeyde kullandıklarını belirlemek, teknolojinin öğretimde etkin kullanımın sağlanmasında yararlı olacaktır. Dolayısıyla öğretmenlerin teknolojiye yönelik tutumlarının ve bilgi teknolojilerini kullanma düzeylerinin araştırılmasının öğretmenlerin mevcut durumunu ortaya koyması açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırma, tarama modellerinden ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini Aydın ilinde görev yapmakta olan Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmada örnekleme yapılmamış olup evrenin tümüne ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda Aydın ilinde görev yapmakta ve gönüllü olan 109 Türkçe öğretmeni araştırmada yer almıştır. Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde, Türkçe öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumlarının ve bilgi teknolojilerini kullanma düzeylerinin öğretmenlerinin cinsiyetlerine göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Türkçe öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumlarının öğretmenlerin görev yaptıkları okulun sosyoekonomik düzeylerine göre farklılık gösterdiği; bunun yanı sıra teknolojiye yönelik tutumlarının ve bilgi teknolojilerini kullanma düzeylerinin öğretmenlerin mesleki kıdemlerine göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumlarının öğretmenlerin mesleki memnuniyetlerine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra Türkçe öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumları ile bilgi teknolojilerini kullanma düzeyleri arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Al-Zeidiyeen, N.J., Mei, L. L. & Fook, F. S. (2010). Teachers’ attitudes and levels of technology use in classrooms: the case of jordan schools. International Educational Studies, 3(2), 211-218.
  • Christensen, R. (2002). Effects of technology ıntegration education on the attitudes of teachers and students. Journal of Research on Technology in Education, 34 (4), 411-433.
  • Hignite, M. A., & Echternacht, L. J. (1992). Assessment of the relationships between the computer attitudes and computer literacy levels of prospective educators.Journal of Research on Computers in Education, 24, 381–389.
  • Haydn, T. & Barton, R. (2007). ‘First do no harm’: Factors influencing teachers’ ability and willingness to use doi:10.1016/j.compedu.2007.06.001 subject teaching. Computers & Education (2007),
  • Lee, A.M., & Solmon, M.A. (2005). Pedagogy research through the years in RQES. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76, 108-121.
  • Lumpe, A. T., & Chambers, E. (2001). Assessing teachers’ context beliefs about technology use. Journal of Research on Technology in Education, 34, 93-107.
  • Marcinkiewicz, H. R. (1993–1994). Computers and teachers: Factors influencing computer use in the classroom. Journal of Research on Computing in Education, 26(2), 220–237.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanma Durumları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. (6-9 Temmuz, 2004). Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Öksüz, C. ve Ak, Ş. (2010). İlköğretim okullarında matematik derslerinde teknoloji kullanım düzeyini belirleme ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (ESOSDER), 9(12), 372-383.
  • Özden, M. Y., Çağıltay, K., Çağıltay, E. Teknoloji ve Eğitim: Ülke Deneyimleri ve Türkiye İçin Dersler (http://www.egitim.aku.edu.tr/ozden1.htm Erişim: 20.07.11).
  • Şahin, A.ve Akçay, A. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2).
  • Vannatta, R. A., & Fordham, N. (2004). Teacher dispositions as predictors of classroom technology use. Journal of Research on Technology in Education, 36, 253-271.
  • Woodrow, J. E. (1992). The influence of programming training on the computer literacy and attitudes of preservice teachers. Journal of Research on Computing in Education, 25(2), 200–218.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 4, 1, 17-25. 10.10.2006 tarihinde http://www.tojet.net/articles/412.doc adresinden alınmıştır.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuri Karasakaloğlu

A. Seda Saracaloğlu

Sanem Uça Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 5 Mart 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karasakaloğlu, N., Saracaloğlu, A. S., & Uça, S. (2012). Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Tutumları İle Bilgi Teknolojilerini Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 2. https://doi.org/10.17860/efd.41456

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.