Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halkla İlişkilerde Farkındalık Aracı Olarak Sosyal Medya: Kadın Sivil Toplum Derneği Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 425 - 446, 31.12.2024

Öz

Halkla ilişkiler faaliyetlerinin temel amacı, kurum ve kuruluş tarafından paylaşılan mesajları hedef kitlelere aktarmaktır. Hedef kitlelere çeşitli konularda mesaj aktarımı gerçekleştirilme sebeplerinden biri de farkındalık oluşturmaktır. Farkındalık, halkla ilişkiler faaliyetlerinin anahtar kavramlarındandır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, halkla ilişkiler stratejileri çerçevesinde sosyal medyanın farkındalık oluşturma aracı olarak kullanımını incelemektir. Araştırmada özellikle, kadın sivil toplum kuruluşlarından biri olan "Kadın ve Demokrasi Derneği (KADEM)" bağlamında, sosyal medya aracılığıyla hedef kitlelerde belirli konulara dair farkındalık oluşturma süreçlerini açığa çıkarmak hedeflenmiştir. Araştırmanın verileri, ilgili sivil toplum derneğinin resmi Instagram hesabından elde edilmiştir. 2024 yılının ilk altı ayı kapsamında elde edilen araştırma verileri, içerik analizi tekniği ile irdelenmiştir. Araştırma sonucuna göre Kadın ve Demokrasi Derneği Instagram hesabının, amaçlanan konulara dair hedef kitleler üzerinde bir farkındalık oluşturmak amacıyla aktif bir biçimde kullanıldığı anlaşılmıştır. Böylelikle araştırma verileri kapsamında elde edilen temalara yönelik hedef kitleler üzerinde bir farkındalık yürütme politikasının sürdürüldüğü tespit edilmiştir. Kadın ve Demokrasi Derneği, Instagram hesabından paylaşılan gönderilerin “Kadın” kelimesi üzerine vurgulu olduğu bulgulanmıştır. Dahası paylaşılan gönderi içeriklerinin, kamularda bir farkındalık yaratılması adına sırasıyla; “Kadın”, “İnsan Hakları”, “Eğitim”, “Şiddet Karşıtlığı”, “Savaş Karşıtlığı”, “Kutlama-Anma ve Ziyaret”, “Milli-Dini ve Diğer Özel Günler”, “Çocuk”, “Aile”, “Teknoloji ve Dijitalleşme”, “Kültür ve Sanat”, “Yardım Çağrısı”, “İstismar Karşıtlığı”, “Girişimcilik Desteği”, “Sağlık” ve son olarak “Erkek” temaları şeklinde olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aşman Alikılıç, Ö. (2011). Halkla İlişkiler 2.0: Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar Yeni Teknikler. Ankara: Efil Yayınevi.
  • Austin, E. W., & Pinkleton, B. E. (2015). Strategic Public Relations Management Planning and Managing Effective Communication Campaigns. Routledge Taylor & Francis Group.
  • Aziz, A. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri (13. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bat, M., Akıncı Vural, Z. B., & Ulaş, S. (2014). Paydaş ve Örgütsel İletişimde Sosyal Medya. Yrd. Doç. Dr. H. Hale Bozkurt (Editör), İçinde, Halkla İlişkilerde Yeni Yaklaşımlar (ss. 121-149). İstanbul: Paradigma Akademi Yayınları.
  • Berger, A. A. (1998). Media Research Techniques. SAGE Publications.
  • Brown, R. (2009). Public Relations and the Social Web How to use Social Media and Web 2.0 in Communications. Kogan Page.
  • Clampitt, P. G. (2017). Social Media Strategy: Tools for Professionals and Organizations. SAGE Publications.
  • Coombs, W. T. (2005). Goals. In Robert L. Heath (Edited by), Encyclopedia of Public Relations (pp. 364-365). SAGE Publications.
  • Çelebi, E. (2019). Halkla İlişkiler Uygulamaları Nasıl Olmalı? Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Diker, E., & Taşdelen, B. (2017). Sosyal Medya Olmasaydı Ne Olurdu? Sosyal Medya Bağımlısı Gençlerin Görüşlerine İlişkin Nitel Bir Araştırma. UHİVE-Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 17, 189-206.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Büşra Küçükcivil

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2024
Kabul Tarihi 19 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçükcivil, B. (2024). Halkla İlişkilerde Farkındalık Aracı Olarak Sosyal Medya: Kadın Sivil Toplum Derneği Üzerine Bir Araştırma. Medeniyet Ve Toplum Dergisi, 8(2), 425-446.