Abstract
Dil öğretim sürecinde, uygulanan yaklaşım ve yöntemler kadar metinlerin
kullanımı da öğrencilerin dil becerilerinin gelişimi adına büyük önem taşımaktadır.
Metinlerin öğrencilere doğru bir şekilde aktarılması ve dersin amacına
uygun olarak kullanılması, öğretmenlerin sorumluluğundadır. Bu çerçevede geleceğin
öğretmenleri olarak öğretmen adaylarının metin türleri hakkında sahip
oldukları bilgilerin ve bunların kullanımına ilişkin görüşlerinin titizlikle incelenmesi
ve bu süreçte karşılaşabilecekleri sorunların tespit edilmesi gerekmektedir.
Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe derslerinde kullanılan metin türlerini ve
bunların kullanımına ilişkin görüşlerini tespit etmeyi amaçlayan bu araştırmada
temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Bu kapsamda sınıf öğretmenliği dördüncü
sınıfta öğrenim görmekte olan 10 sınıf öğretmeni adayı ile yarı yapılandırılmış
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ile elde
edilen verilerin transkriptleri çıkarılarak yazılı doküman hâline getirilmiş ve verilerin
analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına
göre sınıf öğretmeni adaylarının ders kitaplarında yer alan metinleri nitelik ve
içerik bakımından yetersiz olarak gördükleri tespit edilmiştir. Ayrıca adayların,
metinlerin işlenmesi sürecinde öğretmenin rehber rolünde olması gerektiğini
ifade ettikleri ve hikâye edici metinleri anlaşılması daha kolay metinler olarak
gördükleri belirlenmiştir.