Öz: Dinleme, çevreden gelen sesleri algılama ve tanımlama sürecidir. Bu süreci bilinçli olarak işletebilmek, okulda öğrenme ve akademik başarı için önem- lidir. Öğrenme
deneyimleri yetersiz olduğu için öğrenciler, derslerde önemli bilgileri ayırt etmekte
zorlanabilmektedirler. Öğrencilerin öğrenme sürecinde onlar için gerekli olan önemli bilgileri
seçme, dinlenen metinde işlenen konu ve ana fikri belirleyebilme becerileri geliştirilebilir. Bunun
için öğrencilerin anlama, önemli bilgileri seçme, not alma ve özetleme becerilerinin
geliştirilmesine ihtiyaç vardır. Bu çalışmada, öğrencilerin not alma ve özetleme becerilerini
geliştirmek üzere seçici dinleme stratejisi öğretilmiştir. Sınıf içi eylem araştırması şeklinde
tasarlanan çalışma, temel eğitim 5. sınıfta olan iki dilli 23 öğrenci ile yürütülmüştür.
Öğrencilerin seçici dinleme becerilerini geliştirmek için 8 hafta boyunca dinleme metinleri
kullanılarak önemli bilgileri not alma ve özetleme becerileri geliştirilmiştir. Uygulama sonunda
öğrencilerin dinlediğini anlama becerilerinin geliştiği, uygulamadan 4 hafta sonra bile bu
becerilerinde gerilemenin olmadı- ğı belirlenmiştir. Ayrıca öğrenciler, bu uygulamadan sonra
dinleme sürecinde önemli bilgileri daha kolay seçebildiklerini, dinleme metinlerini daha iyi anla-
dıklarını belirtmişlerdir. Derslerine giren diğer öğretmenler de öğrencilerin bu uygulamadan sonra
derslerde daha dikkatli olduklarını, diğer sınıflardaki akranlarına göre öğrenme hızı ve
ilgilerinde bir iyileşmenin olduğunu belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 TEMEL EĞİTİM |