In this study, music teachers' job satisfaction and their level of attitude towards the music teaching profession were examined according to their in-service training (IST) and participation in IST. In the descriptive research based on the scanning model, the sample consisted of three provinces determined according to the Socio-Economic Development Index from each geographical region and a total of 819 music teachers were reached, of which 606 were working in public schools and 213 in private schools. Personal information form, Minnesota job satisfaction scale and Music Teaching Profession Attitude Scale developed by the researcher were used to collect the data of the study. While analyzing the data of the research, in the first place, public and private schools were examined among themselves, t-test and One Way ANOVA analysis were made. Two Way ANOVA test was applied in comparison of public and private schools. According to the results obtained from the research; It has been observed that the job satisfaction and attitude levels of music teachers working in both public and private schools differ according to their participation in IST in the field of music education and the number of IST they attend. Despite this, it was seen that the level of job satisfaction and attitudes of music teachers working in public schools towards the profession of music teaching did not differ according to the IST activities in the field of general education. As the number of music teachers participate in IST, it has been concluded that the level of job satisfaction and attitude towards the profession may increase. According to the results obtained, suggestions have been developed to determine the IST needs of music teachers at certain periods and to encourage them to participate in IST.
Bu araştırmada müzik öğretmenlerinin iş doyum ve müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutum düzeyleri, hizmet içi eğitim (HİE) alma ve HİE’lere katılma durumlarına göre incelenmiştir. Araştırma tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini, her coğrafi bölgeden Sosyo Ekonomik Gelişmişlik Endeksine göre belirlenmiş üçer il oluşturmuş ve 2021 – 2022 eğitim öğretim yılında 606’sı devlet okullarında 213’ü özel okullarda görevli toplam 819 müzik öğretmenine ulaşılmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla kişisel bilgi formu, Minnesota iş doyum ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Müzik Öğretmenliği Mesleği Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri analiz edilirken ilk etapta devlet ve özel okullar kendi içlerinde incelenmiş t – testi ve One Way ANOVA analizi yapılmıştır. Devlet ve özel okul karşılaştırmalarında ise Two Way ANOVA testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; hem devlet hem de özel okullarda görev yapan müzik öğretmenlerinin iş doyum ve tutum düzeylerinin müzik eğitimi alanında yapılan HİE’lere katılma durumuna ve katıldıkları HİE sayısına göre farklılaştığı görülmüştür. Buna rağmen devlet okullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin iş doyum ve müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutum düzeylerinin genel eğitim alanında yapılan HİE faaliyetlerine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Müzik öğretmenlerinin HİE’lere katılma sayısı arttıkça iş doyum ve mesleğe yönelik tutum düzeylerinin yükselebileceği sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre müzik öğretmenlerinin HİE ihtiyaçlarının belirli periyodlarla belirlenmesi ve HİE’lere katılmaları teşvik edilmeleri yönünde öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 53 Issue: 242 |