The aim of this research is to classify the metaphors of mıddle school students regarding “the teacher” concept under some categories and to reveal the perception of them in accordance with their grade level. The student-teacher relationship is important in both academic and social development of students. The roles that teachers and students attribute each other can be significant in terms of their roles. It is also significant to investigate the perception of students through determining metaphors of students regarding the concept of “the teacher” especially for the educators. The results of the study were obtained from 25 fifth grade, 22 sixth grade, 20 seventh grade and 24 eighth grade students summing up 91 middle school students in public secondary school in Samsun province. In this study which was prepared by metaphor method as a qualitative research, participant students were asked to fill written semi-structured forms as "teacher as/like............. because ...........” and the raw data obtained from this constituted the fundamental data source of the research. In the analysis and interpretation of the data, content analysis method was used from qualitative data analysis techniques. According to the findings obtained, 91 middle school students developed a total of 38 valid metaphors. These metaphors were then examined in terms of their common characteristics and examined under six different conceptual categories.
Bu
çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin
oluşturdukları metaforları toplamak ve toplanan metaforları çeşitli kategoriler
altında sınıflandırarak ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf düzeyinde öğrencilerin “öğretmen”
kavramını algılama biçimlerini ortaya koymaktır. Öğretmen ve öğrenci ilişkisi
öğrencinin akademik ve sosyal gelişiminde önemlidir. Öğretmen ve öğrencinin
birbirlerine yükledikleri anlamlar rolleri açısından açıklayıcı olabilir. Öğrencilerin
de “öğretmen” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yoluyla belirlemelerinin
özellikle eğitimcilere önemli bilgiler ve perspektifler kazandıracağı
düşünülmektedir. Araştırmanın verileri Samsun ilinde yer alan kamu ortaokulunda
öğrenim gören 25 beşinci sınıf, 22 altıncı sınıf, 20 yedinci sınıf ve 24
sekizinci sınıf olmak üzere toplam 91 ortaokul öğrencisinden elde edilmiştir.
Nitel araştırmada metafor yöntemi
kullanılarak hazırlanan bu çalışmada katılımcı öğrencilere, “öğretmen………….gibidir;
çünkü……….. yazılı olan yarı yapılandırılmış formları verilmiş ve buradan elde
edilen ham veriler araştırmanın temel veri kaynağını oluşturmuştur. Verilerin
analizi ve yorumlanmasında nitel veri çözümleme tekniklerinden içerik analizi
yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre araştırmaya katılan 91
ortaokul öğrencisinin yazdıkları cümlelerden, toplam 38 geçerli metafor
geliştirmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri bakımından
incelenerek 6 farklı kavramsal kategori altında toplanarak incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |