Bu
çalışmada, pedagojik formasyon eğitimi sertifika programının öğretmen
adaylarının öğretmen kimliği algısına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’nin batı
bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinde Pedagojik Formasyon Eğitimi
Sertifika Programında öğrenim gören ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 301 öğretmen
adayı oluşturmuştur. Veriler, Meslek Öncesi Öğretmen Kimliği Ölçeği ile
toplanmıştır. Ölçeğin geçerliğini test etmek amacıyla doğrulayıcı faktör
analizi yapılmıştır. Sonuçlar ölçeğin yapısının iyi düzeyde uyum değerlerine
sahip olduğunu göstermektedir (χ2(96)= 2.56, p <.001, RMSEA= 0.072,
CFI=0.92, TLI= 0.90). Güvenirlik için hesaplanan Cronbach alfa değerleri alt
boyutlar için .82 ile .89 arasındadır. Ölçeğin tamamına ilişkin Cronbach alfa
değeri .84 olarak hesaplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler SPSS
21 programında tekrarlanmış tek yönlü ANOVA kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda öğretmen adaylarının mesleki kimlik algılarının orta ile yüksek
derece arasında olduğu belirlenmiştir. Ortalama değerler, öğretmen adaylarının
pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı başında daha yüksek düzeyde
öğretmen kimliği algılarına sahip olduklarını göstermektedir. Öğretmenlerin
adaylarının hizmet öncesi öğretmen kimliği ölçeğinin öğretmen olabileceğine
ilişkin öz-güven ve kendini öğretmen olarak görme alt-boyutlarında istatiksel
olarak anlamlı farklılık bulunmazken, öğrencilerle
çalışmayı sevme alt-boyutunda anlamlı farklılık bulunmuştur. Diğer bir deyişle;
uygulanan programının, öğretmen adaylarının öğretmen kimliği algılarına olumlu etkisinin
olmadığı söylenebilir.
In this study, it was aimed to investigate the effects of the pedagogical formation education certificate program on teacher candidates’ perception of teacher identity. A total of 301 teacher candidates who attend a Pedagogical Formation Education Certificate Program in a state university in the western region of Turkey were randomly selected and invited to participate in the study. The data were collected by the Pre-Service Teacher Identity Scale at the beginning and end of the program. Confirmatory factor analysis is run and Cronbach alpha values are computed to test the validity and reliability of the scale. Data obtained from the sample are analyzed using repeated one-way ANOVA technique in the SPSS 21 program. Mean values of the scales show that teacher candidates have higher levels of teacher identity perceptions at the beginning of the pedagogical formation education certificate program. Repeated one-way ANOVA reveal that there is statistically significant difference between teacher candidates’ perceptions of teacher identity at the beginning and end of the program in favor of the beginning of the program. Further analysis reveals that that there is a statistically significant difference in the sub-dimension of participation as a teacher whereas no statistically significant difference is found in the self-confidence and self-categorization sub-dimensions. This study discusses that the program does not make a positive contribution to teacher identity perceptions of teacher candidates.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |