The purpose of the research is to
determine whether the school-themed drawings made by the children in
pre-schematic period reflect the characteristics of their period and to predict
what the students want to express via these drawings which are a means of
communication. The art-based research design has been used for the conduct of
the research in which 30 volunteer students that study in the kindergarten in
the district of Çemişgezek, Tunceli have been involved after the necessary
permissions have been obtained. The method of semiology has been used for
interpretation of the drawings made. As a result of the research, it has been
seen that the drawings made by the children reflect the characteristics of
their period and they give clues about their world of emotions. Communication
is an important means of expressing emotions and thoughts. Therefore, parents
are required to enable children more to express themselves by means of drawing
at home while teachers and directors are required to do it at schools.
Araştırmanın
amacı şema öncesi dönem çocuklarının yapmış oldukları okul temalı resimlerin
içinde bulundukları dönemin özelliklerini yansıtıp yansıtmadıklarını belirlemek
ve öğrencilerin iletişim aracı olan çizimlerle anlatmak istediklerini yordamaktır.
Araştırmanın gerçekleştirilmesinde sanat temelli araştırma deseni kullanılmış, Tunceli
ili Çemişgezek ilçesinde yer alan anaokulunda öğrenim gören 30 gönüllü öğrenci
gerekli izinler alındıktan sonra araştırmaya dahil edilmiştir. Elde edilen
resimlerin yorumlanmasında göstergebilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda çocukların yapmış oldukları çizimlerin onların içinde bulundukları
dönemin özelliklerini yansıttığı ayrıca çocuğun içinde bulunduğu duygu dünyası
hakkında ipuçları verdiği görülmüştür. İletişim çocukların duygu ve
düşüncelerini anlatmada önemli bir araçtır. Bu nedenle evde anne-babaların,
okulda ise öğretmenlerin ve yöneticilerin çocuklara kendilerini resim yoluyla
ifade edebilmeleri için daha çok imkan tanımaları gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |