In this study, it was aimed to determine the
perceptions of a total of 177 teacher candidates who were studying classroom,
science, social sciences, early childhood and mathematics teacher departments.
Data were gathered through word association test (WAT). After getting data,
frequencies of response words were determined and concept maps were drawn.
According to the findings of the study, the most different response words were
obtained from early childhood teacher candidates while the least different
response words were obtained from social sciences teacher candidates. Therefore,
it can be said that early childhood teacher candidates have more structured
perception about their future career. When response words were examined
according to different departments of teacher candidates, it can be said that
mathematics teacher candidates related teacher mostly with “school”,
“affection”, and “student”, early childhood teacher candidates with
“affection”, classroom teacher candidates with “student”, science teacher
candidates with “guide”, and social sciences teacher candidates related with
“school”. As considering the common responses of all teacher candidates, there
were words relating to materials, which they would use when performing their
careers, relating to personality traits and relating to roles that they see
equal. It can also be said that teacher candidates have mostly positive
perception about their future career.
Bu çalışmada 177 öğretmen adayının gelecekteki mesleklerine yönelik
algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla tarama yöntemi kullanılarak
desenlenen calışmada veriler kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılarak
elde edilmiştir. Verilerin elde edilmesinin ardından cevap kelimelerin
frekansları belirlenmiş ve kesme noktası tekniğinden faydalanılarak kavram
ağları çizilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre en fazla farklı cevap kelime
okul öncesi öğretmeni adayları tarafından, en az farklı cevap kelime ise sosyal
bilgiler öğretmeni adayları tarafından verilmiştir. Bu durumda okul öncesi
öğretmeni adaylarının mesleklerine yönelik algılarının diğerlerine kıyasla daha
fazla yapılanmış olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının öğrenim görmekte
oldukları bölümlere göre cevap kelimeler incelendiğinde matematik öğretmeni
adaylarının öğretmen kavramını en fazla “okul”, “sevgi”, “öğrenci” kavramları
ile; okul öncesi öğretmeni adaylarının en fazla “sevgi” kavramı ile; sınıf
öğretmeni adaylarının en fazla “öğrenci” kavramı ile; fen bilgisi öğretmen
adaylarının en fazla “rehber” kavramı ile ve sosyal bilgiler öğretmeni
adaylarının ise en fazla “okul” kavramı ile ilişkilendirdikleri görülmektedir.
Tüm öğretmen adaylarının ortak cevap kelimeleri göz önüne alındığında mesleklerini
gerçekleştirirken kullanacakları materyalleri, beklenti olan kişisel
özellikleri ve eşdeğer gördükleri rolleri ifade eden kavramları belirttikleri
söylenebilir. Çalışmanın sonuçlarından hareketle öğretmen adaylarının büyük
ölçüde olumlu algıya sahip oldukları düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |