Organizational communication is very important in terms of ensuring the coordination and information exchange between members that is necessary for the organization to achieve its goals. In addition, it has a very critical place in terms of meeting the need for socialization of people, who are social creatures, within the organization. In schools, which are organizations, organizational communication is largely under the direction of school principals who are leaders of the organization. In this study, it was aimed to determine the organizational communication competencies of school principals. Within the scope of the study, besides the opinions of the teachers about the verbal, non-verbal, written and visual communication competencies of the school principals, their opinions about their competencies in the communication process were also consulted. In the 2018-2019 academic year data from the study, in different regions of Turkey, it was collected from teachers working in schools in different types and levels. The research was designed qualitatively, and the data were collected through one-to-one interviews shaped within the framework of semi-structured questions prepared within the scope of this research. The data were collected from 40 teachers working in private and public schools. The data were analyzed using the inductive analysis technique.
organizational communication communication at school visual communication communication school principals
Örgütsel iletişim; örgütün amaçlarına ulaşabilmesi için gerekli olan üyeler arası koordinasyonun ve bilgi alışverişinin sağlanması açısından oldukça önemlidir. Ayrıca sosyal birer varlık olan insanın, örgüt içinde sosyalleşme ihtiyacını karşılaması açısından da oldukça kritik bir yer tutmaktadır. Birer örgüt olan okullarda ise, örgütsel iletişim büyük ölçüde örgütün lideri konumunda bulunan okul müdürlerinin yönetimindedir. Bu araştırmada okul müdürlerinin örgütsel iletişim yeterliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında öğretmenlerin, okul müdürlerinin sözlü, sözsüz, yazılı ve görsel iletişim yeterliklerine ilişkin görüşleri yanında, iletişim sürecindeki yaklaşımları konusundaki yeterlikleri ile ilgili görüşlerine de başvurulmuştur. Araştırmanın verileri 2018-2019 öğretim yılında, Türkiye’nin farklı bölgelerinde, farklı okul türlerinde ve kademelerinde görev yapan öğretmenlerden toplanmıştır. Araştırma nitel desenlenmiş olup, veriler bu araştırma kapsamında hazırlanan yarı yapılandırılmış sorular çerçevesinde şekillenen birebir görüşmelerle toplanmıştır. Veriler özel ve devlet okullarında görev yapan 40 öğretmenden toplanmıştır. Veriler tümevarım analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles - Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |