The aim of the study is to determine the willingness and needs of preservice visual arts teachers about learning the critical pedagogy issues. This study is a descriptive research conducted in a qualitative context. Convenience sampling method was used to determine the participants of the study. Participants of the study are consisting of eight preservice teachers studying at visual arts education department in a state university located in the south of Turkey in the 2015-2016 academic year. Semi structured interview technique was used to collect the research data. The data of the research were analysed with the inductive analysis approach. In line with the results of the study, it was determined that the preservice teachers' views on critical pedagogy were generally positive, they wanted to learn about critical pedagogy. Besides, it was determined that the preservice teachers thought that learning about critical pedagogy would contribute to various aspects, and they had views on how they wanted to learn critical pedagogy issues. Various recommendations have been developed in line with the research results.
Çalışmanın amacı, görsel sanatlar öğretmen adaylarının eleştirel pedagojiye yönelik konuları öğrenmeye ilişkin istek ve gereksinimlerini belirlemektir. Bu çalışma, nitel bağlamda gerçekleştirilen betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcılarını belirlemek için kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, Türkiye’nin güneyinde bulunan bir devlet üniversitesinde güzel sanatlar eğitimi bölümü resim-iş eğitimi anabilim dalında öğrenim görmekte olan sekiz öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri tümevarımsal analiz yaklaşımıyla çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, öğretmen adaylarının eleştirel pedagojiye yönelik görüşlerinin genel olarak olumlu olduğu, eleştirel pedagojiye yönelik konuları öğrenmek istedikleri saptanmıştır. Bunun yanı sıra, öğretmen adaylarının, eleştirel pedagojiye yönelik konuları öğrenmenin çeşitli açılardan katkıları olacağını düşündükleri, eleştirel pedagoji konularını nasıl öğrenmek istediklerine yönelik görüşleri olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |