The aim of this research is to determine the usability of the Batıya Doğru Akan
Nehir documentary, which has a comprehensive content, in Social Studies courses
by examining it from the point of view of the objectives in the Social Studies
Curriculum. The research is structured according to the document analysis
method, which is one of the qualitative research methods. The study group of the
study consists of a documentary on the Batıya Doğru Akan Nehir and the
Curriculum of the Social Studies Course of 2018. Document analysis is used both
as the research model and the data collection tool in this study, where the
obtained data was analysed descriptively, and the results were presented in terms
of extracts from the documentary with related curriculum objectives. As a result
of the research; documentary sections can be associated with a total of 29
different objectives, Cultural and Heritage learning areas can be associated with
49 different parts, and the maximum number of associations was found in the 6th
grade Social Studies Course Curriculum. It was determined that the documentary
was usable at the 5th, 6th and 7th grade levels since the content flow is parallel to
the topics in the Social Studies Course Curriculum and the Social Studies Course
book materials
Bu araştırmanın amacı; kapsamlı bir içeriğe sahip olan Batıya Doğru Akan Nehir
belgeselinin Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan kazanımlar açısından
incelenerek Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılabilirliğini belirlemektir.
Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemine göre
yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Batıya Doğru Akan Nehir belgesel
ve 2018 tarihli Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programından oluşmaktadır.
Araştırma verilerinin toplanmasında hem araştırma modeli hem de veri toplama
aracı olarak değerlendirilen doküman analizi yöntemi kullanılmış, elde edilen
verilerin analizinde betimsel analizden yararlanılmış, belgesel bölümlerinden
yapılan doğrudan alıntılar ve ilişkilendirilen kazanımlar şeklinde sunulmuştur.
Araştırma sonucunda; belgesel bölümlerinin toplamda 29 farklı kazanımla
ilişkilendirilebileceği, 49 farklı yerde Kültür ve Miras öğrenme alanı
ilişkilendirilebileceği ve en fazla ilişkilendirmenin 6. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinde
olduğu tespit edilmiştir. Belgeselin konu akışı Sosyal Bilgiler Öğretim
Programında yer alan konularla paralellik gösterdiği için 5, 6. ve 7. sınıf
seviyelerinde kullanılabilir olduğu ve Sosyal Bilgiler Ders Kitabı içeriğiyle
paralel olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |