The aim of the study is to examine the views of pre-service teachers about how they define, make sense of, and where they use the data. The study group of the research consists of 18 pre-service teachers, 6 of whom are Turkish, 6 of whom are mathematics, and 6 of whom are studying science teaching. In order to examine the views of the pre-service teachers, semi-structured interview form was preferred as a data collection tool. Descriptive analysis method was used to analyze the data. The answers given by the pre-service teachers regarding the definition of data show that they think of data as information/preliminary information and expressions/ values. It was concluded that they found the data most useful in "processing information and obtaining/giving information". While the majority of the participants stated that they could understand the variables in the data set and the relationships between the variables, they had difficulty in identifying the pattern of the data and estimating the context of the data. Pre-service teachers stated that, they had difficulty in interpreting the tables containing quantitative/qualitative data, determining the data ranges in the graph and when there was quantitative data in the graph. In addition, it is seen that all of the participants are aware of their data extraction areas and they mostly use the data to base their decisions in their daily lives.
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının verilere ve verileri anlayabilme durumlarına ilişkin değerlendirmelerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 6’sı Türkçe öğretmenliği, 6’sı ilköğretim matematik öğretmenliği ve 6’sı fen bilgisi öğretmenliğinde öğrenim gören 18 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının düşüncelerini derinlemesine inceleyebilmek amacıyla veri toplama aracı olarak görüşme yöntemi tercih edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının veri tanımına ilişkin verdikleri yanıtlar verileri daha çok bilgi ve nicel değer olarak düşündüklerini göstermektedir. Verileri en fazla “bilgiyi işlemede ve bilgi edinme/vermede” işe yarar gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların çoğunluğu veri setindeki değişkenleri ve değişkenler arasındaki ilişkileri anlayabildiklerini belirtirken bir konuya ait verilerde, verilerdeki örüntüyü belirlemede ve verilerin bağlamını tahmin etmede zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğu veri görselleştirmelerini anlayabildiklerini belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğretmen adayları en fazla nicel/nitel veri içeren tabloları yorumlamada, grafikte nicel veriler yer aldığında ve grafikteki veri aralıklarını belirlemede zorlandıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca katılımcıların tamamının veri çıkarım alanlarının farkında oldukları ve günlük yaşamlarında verilerden en çok bilgiyi anlamak/aktarmak için yararlandıkları görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2023 |
Publication Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 4 |