In the present study, the reinforced concrete beams with various reinforcement ratios, subjected to different load types such as midspan and two point loads, have been tested and the effects of the loading types and the reinforcement ratio on the deflections of beams have been investigated. The tested beams have been analysed by using the computer program developed for the analysis of reinforced concrete frames with members in cracked state, and the theoretical results have been compared with the experimental results. The deflections of beams subjected to midspan load were observed to be higher than the beams with two point loads. The effect of shear deformation on the total deflection of reinforced concrete beams has found to be important with increasing in reinforcement ratio in the beams.
Effective moment of inertia effective shear modulus displacements reinforcement ratio loading type
Bu çalışmada, laboratuvar ortamında hazırlanan değişik donatı oranlarına sahip kirişler açıklık ortası tekil yük ve iki noktasal yük şeklinde yüklemeye tabi tutularak, yükleme tipi ve büyüklüğü ile birlikte donatı oranlarının deplasmanlar üzerine olan etkisi araştırılmıştır. Yüklemeye tabi tutulan kirişler çatlamaların etkisi göz önünde bulundurularak betonarme yapıların analizi için geliştirilen analitik yöntem kullanılarak analiz edilmiş, elde edilen sonuçlar deneysel sonuçlarla karşılaştırılmıştır. Aynı donatı oranına sahip kirişler bahsedilen iki yükleme tipine tabi tutulduğunda açıklık ortası tekil yüklü kirişlerde aynı donatı oranına sahip iki noktasal yük etkisi altındaki kirişlere göre daha büyük deplasmanlar oluştuğu görülmüştür. Analitik yöntem sonuçlarına bağlı olarak kirişler içerisindeki boyuna donatı miktarı arttıkça uygulanan yüklerin de artmasıyla birlikte kayma deformasyonları etkisinin deplasmanlar üzerinde daha da önemli bir etkiye sahip olduğu görülmüştür.
Subjects | Civil Engineering |
---|---|
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Submission Date | April 9, 2016 |
Acceptance Date | May 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 2 |